- Forutsetter at vi får like gode NAV-tjenester i nye Kristiansand

Publisert

- I en del tilfeller er lokal kunnskap viktig for å gi best mulig oppfølging til brukere av NAV-tjenester. Mange tjenester blir digitalisert og brukere av NAV kan i stor grad nyttiggjøre seg de digitale plattformene. Det er også gode grunner for å skape robuste fagmiljø for å gi innbyggerne de beste tjenestene, men det er likevel viktig å tilby kontaktpunkter nær brukerne. Det er ikke alle som enkelt kan komme seg til sentrum i kontortiden, og disse skal også ha tilgang til de samme gode tjenestene fra NAV.  Når vi blir en ny kommune i 2020 må tilgangen til tjenester være på plass, sier Søgnes ordfører Astrid Hilde (Ap) til N247 tirsdag etter at prosjektleder Heidy Døsvik har orientert fellesnemnda om status for NAV i nye Kristiansand. 
Skal levere tjenester lokalt
Det har hele tiden ligget som en forutsetning for etableringen av en ny storkommune at det forsatt skal være tilgang til NAV-tjenester i de nåværende kommunesentrene Tangvall og Nodeland. 
I øyeblikket pågår 109 ulike prosjekter i nye Kristiansand, og konkretisering av hvilke tjenester som skal sentraliseres og hvilke som skal tilbys i bydelene er blant de mange oppgavene det arbeides med. Prosjektlederens orientering til fellesnemnda tirsdag, gav ingen svar på hvor fremtidige tjenester skal lokaliseres, og på spørsmål fra lokalpolitikerne svarte Døsvig at hun ikke hadde mandat til å se på tilsvarende modeller som praktiseres i storbyer som Stavanger, Bergen, Trondheim og Oslo hvor NAV har avdelinger i bydelene.
- Verdens største NAV-kontor
- Kristiansand har allerede verdens største NAV-kontor, for stort mener mange, og NAV bør derfor vurdere Kristiansand på lik linje med de andre storbyene. Det er mange måter å organisere på og når vi vet at Sørlandet har like store levekårsutfordringer som Finnmark, må vi finne den beste måten å levere tjenester til innbyggerne. Vi ser at enkelte grupper, spesielt unge under 30 år som aldri har vært i arbeid, trenger tett oppfølging lokalt. 
Henter ungdom hos mor
- «Gameren» som aldri har gjort annet enn å ligge på sofaen hjemme hos mor må i noen tilfeller hentes for å komme i direkte kontakt med en arbeidsgiver. Dette er ting NAV får til i Søgne i dag fordi saksbehandlerne har lokalkunnskap både om brukere og om lokalt næringsliv, sier Hilde. 
Prosjektleder Døsvig understreket at tjenestene som skal leveres skal være minst like gode som i dag. Hun refererte til at det er foretatt brukerundersøkelser og at innbyggerne skal være i fokus. Et organisasjonskart skal være klar i januar 2019, trolig vil dette også fortelle noe om hvilke tjenester som er tenkt levert på Tangvall og på Nodeland. 
- Stiller spørmål ved mandat
- Utover presentasjonen i fellesnemnda i dag har vi ikke sett noe konkret om fremtidens organisering. Fellesnemnda har imidlertid vært tydelig på at tjenester skal leveres som før, fortsetter Hilde og legger til at hun stiller spørsmål ved prosjektlederen tolkning av prosjektets mandat. 
- Det er mulig vi trenger en avklaring på dette, hva er stedsnære tjenester og hvordan skal dette organiseres. NAVs bydelssentre på Nodeland og Tangvall trenger ikke bli de eneste innen nye Kristiansand. Hva som blir resultatet her er ikke enkelt å svare på i dag, men jeg stiller spørmålene nå for å vise hva vi mener er viktig med tanke på en ny organisering av NAV i en ny storkommune, sier Søgnes ordfører. 
- Det er ting NAV får til i Søgne i dag fordi saksbehandlerne har lokalkunnskap både om brukere og om lokalt næringsliv, sier Søgnes ordfører Astrid Hilde til N247. (Foto: Jon Aamodt)
Powered by Labrador CMS