Ny adkomst til Mjåvann: - Det er nå eller aldri

Publisert

- Skal det bygges ny adkomst til Mjåvann industriområde må den bygges nå. Etter at E39 er bygget vil det ikke være mulig å bygge den veien som nå er planlagt. Av totalprisen på 54 millioner kroner hvorav fire millioner er for gang- og sykkelvei, må vi her på industriområdet bidra med 11,33 millioner. Jeg har stor tro på at dette går i orden. Det har vært en veldig god dialog med både politikere og administrasjon i de involverte kommunene. Nå er det opp til politikerne å fatte de vedtak som må til for at vi kan få på plass finansiering av veien innen opsjonsfristen 15. desember, sier Andre Kjetså i Mjåvann industriområde til N247. 
- Vi har møtt stor velvilje og forståelse fra mange, både i det politiske miljø og innen administrasjonen i de forskjellige kommunene samt fylkeskommunen. Engasjementet her har vært en viktig brikke for å komme dit vi er i dag., fortsetter Kjetså.
- Baseres på frivillighet
Forslaget som nå foreligger innebærer at både eksisterende og nye virksomheter på Mjåvann er villige til å ta sin del av kostnadene som påløper. Det er gjort interne vurderinger hvor kostnadene fordeles etter flere kriterier. Utnyttelsesgrad, beliggenhet, omsetning, antall ansatte, trafikkgenerering, miljøfordeler med mer er faktorer som er regnet med. Tomter som allerede er solgt skal bidra med en tredjedel av Mjåvanns andel, mens den tredjedelen av området som ennå ikke er solgt skal ta to tredjedeler av kostnaden. 
- Alt skal være basert på frivillighet. Det vi nå i første omgang gjør er å signere avtaler med hver bedrift der de forplikter seg til å ta sin del av kostnaden. Samtidig som dette pågår her på Mjåvann, er Songdalen, Kristiansand og Vest-Agder fylkeskommune igang med sine budsjetter og selv om vi har fått gode signaler herfra, så vet vi at ingenting er avklart før budsjetter er vedtatt og papirer signert, sier Kjetså. 
- Industriområde sentralt i nye Kristiansand
Han legger videre til at Mjåvann industriområde over tid har bygget seg opp fra et område med heller frynsete omdømme til å bli et vitalt, fremtidsrettet industriområde med høy verdiskapning. 
- En ny adkomst inn til området gir en rekke fordeler. Økt sikkerhet med to avkjørsler, tilrettelegging for busstrasé, godkjent for modulvogntog, lettere å nå klimamål og enklere tilgang til Vågsbygdmarka for almenheten er bare noen av de fordelene en ny adkomst vil gi, sier Kjetså. 

Har vært en lang vei
Andre Kjetså forteller at det har vært en lang og til tider broket prosess fra han i 2014 begynte å se på mulighetene for ny adkomst til Mjåvann og fram til det som nå ser ut til å bli en løsning. Etter en god dialog med Statens vegvesen i 2014 stoppet prosessen opp og Kjetså ble orientert om at man ikke kunne gå videre med planlegging uten at det forelå en samfunnsøkonomisk analyse som kunne forsvare utbyggingen. 
Etter flere undersøkelser, herunder trafikktellinger, kom det på plass en analyse som viste at det kunne investeres inntil 260 millioner kroner før investeringen gikk i null. 
Regulering av veilinjen inn til Mjåvann som deponi for tunnelstein var en ny viktig milepæl på veien mot å realisere ny adkomst, og etter at AF Gruppen kom inn som entreprenør på den nye motorveien, har det vært arbeidet intenst med å få på plass finansiering inne fristen  i midten av desember. 
Milliardomsetning
- Vi på Mjåvann skal klare vår del av oppgaven. Det er jeg ikke i tvil om. Da gjenstår å se om politikerne gjør de prioriteringer som skal til innen fristen for tilbakemelding til Nye Veier, sier Kjetså som ser fram til en gjennomgående busstrasé i næringsområdet som ferdig utbygget trolig vil ha omlag 2.500 arbeidsplasser og som allerede i dag omsetter for flere milliarder hvert år. 
- Blir en fin dag
Songdalens rådmann Kjell A. Kristiansen sier til N247 at rådmannen har hatt god oppbacking fra politikerne gjennom hele prosessen og har stor tro på at løsningen som i dag ligger på bordet er innenfor det politikerne kan gå for. 

- Samspillet mellom Kristiansand og Songdalen har fungert meget bra og vi har handlet som om vi var en kommune. Også samspillet med fylkeskommunen og Mjåvann industriområde har vært meget godt og det samme har vært tilfelle med Nye Veier etter at de kom inn i bildet. Denne veien kommer til å bety mye for hele regionen. Å få bort tungtrafikken fra det som blir en lokalvei har vært en viktig faktor både med tanke på miljø, fremkommelighet og trafikksikkerhet, sier Kristiansen. 

- Det kommer til å bli en fin dag når vi ser at denne veien endelig kan realiseres, avrunder Kristiansen. 
Etter at samferdselsminister Jon Georg Dale (FrP) markerte starten på den nye motorveien har samarbeidspartnerne arbeidet på spreng med å lande en finansieringsplan for en ny adkomst til Mjåvann industriområde. (Foto: Nicolai Prebensen, arkiv)
Nåværende rådmann i Songdalen og påtroppende direktør i nye Kristiansand, Kjell A. Kristiansen har vært en viktig ressurs i arbeidet med å realisere en ny adkomst til Mjåvann og høster stor anerkjennelse for arbeidet han har lagt ned i prosjektet. (Foto: Nicolai Prebensen, arkiv)
Powered by Labrador CMS