Go-Ahead skal drifte Sørlandsbanen

Publisert

Togselskapet Go-Ahead vant anbudet på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen. Selskapet overtar etter planen driften fra NSB 15. desember 2019, skriver regjeringen i en pressemelding onsdag ettermiddag.


- Vi som kjenner landbruket vet at man skal høste som man sår. Jeg gleder meg over at vi nå har kommet til den fasen hvor vi kan begynne å høste av jernbanereformen. Utfallet av den første konkurransen om å drifte persontogtjenester, lover godt, sier samferdselsminister Jon Georg Dale (bildet) i pressemeldingen.
Go-Ahead
Det er det internasjonale selskapet Go-Ahead som skal drifte de tre jernbanestrekningene, fra og med 15. desember 2019.
Go-Ahed er Storbritannias største tog- og busselskap og transporterer over en milliard passasjerer i Storbritannia alene. Selskapet står for rundt 30 prosent av alle togreiser i øygruppen og operer rundt 25 prosent av de velkjente bussene i London.
I pressemeldingen står det videre at for de første ti driftsår får Go-Ahead et vederlag på rundt 1,5 milliarder kroner som utgjør et snitt på 150 millioner kroner i året.
Ikke økte satser
- Go-Ahead må forholde seg til takstbegrensninger gitt av Jernbanedirektoratet og takstene vil derfor ikke øke, men prisene kan variere mer ved at Go-Ahead kan tilby ulike rabatter og produkttillegg. I tillegg har togselskapet forpliktet seg til å samarbeide med lokale myndigheter for å sikre gode overganger mellom tog og annen kollektivtransport, står det videre i pressemeldingen.
-  Jeg er svært fornøyd med at Jernbanedirektoratet gjennom konkurranseutsettingen av persontogtjenester i trafikkpakke 1 Sør, oppnår et minst like godt togtilbud som i dag, men til en mye lavere kostnad kostnad. Over en tiårsperiode vil vi få halvert kostnadene til drift av togtilbudet på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen. Det utgjør et betydelig beløp – godt over tre milliarder kroner. Det kan man få mange forbedringer i jernbanetilbudet for, sier samferdselsministeren.
NSB mister driften av blant annet Sørlandsbanen om et drøyt år. (Foto: Tore Bjørback Amblie/NSB)
Powered by Labrador CMS