På befaring til NY-Hellesund: F.v. Prosjektleder Øystein Flaten i Kystverket Rederi, Senioringeniør Steinar Hansen i Kystverket, Svein Eikeland og Terje Nuland fra Søgne kommune like før befaringen startet onsdag ettermiddag. (Foto: Nicolai Prebensen)

- Norgeshistoriens største sjømerkeprosjekt

  Nicolai Prebensen
  19. juni 2019
  16:17
Oppdatert: Denne saken ble skrevet 28. august i fjor. Nå er merkeprosjektets arbeid i Lindesnes- og Mandals-skjærgården unnagjort og godt i gang i Søgne-skjærgården.

Saken fra 28. august 2018:
I løpet av rundt ett år skal samtlige sjømerker fra Lindesnes til Kristiansand fornyes eller skiftes ut. Et prosjekt som Kystverket kaller det største i nyere tid.

- De aller fleste sjømerkene er fra 18- og 1900-tallet og støpt i støpejern. Dessuten er leia fra Lindesnes bare delvis merket, og nå skal alt dette fornyes, sier Steinar Hansen, senioringeniør i Kystverket Sørøst.

Han er planleggeren bak oppgraderingene av hele strekningen.

220 sjømerker
- I 2017 gjorde vi til da det største prosjektet noen gang fra Drøbak til Oslo med 170 oppgraderinger. Denne jobben skal vi oppgradere hele 220 merker, og blant annet skal merkene og stakene oppgraderes slik at de kan lose sjøfarende nattestid. For Søgnes del betyr dette at Springdansen merkes med lys i tillegg til andre tiltak, sier han.

Senioringeniøren forteller videre at gamle sjøkabler skal tas opp og hele distansen skal merkes med lys slik at det er mulig å gå innaskjærs om natten fra Lindesnes til Kristiansand.

- Verden har forandret seg. For hundre år siden eller mer var det stort sett bare nyttetrafikk langs kysten. Nå har vi adskillig flere fiskere, fritidsbåter og andre farkoster ute døgnet rundt og det er derfor denne moderniseringen nå tar til.

33 millioner kroner
- Prosjektet koster rundt 33 millioner kroner, men kan vi avverge større ulykker som følge av bedre merking, er dette vel anvendte penger, avslutter Hansen.

Prosjektleder Øystein Flaten skal gjennomføre prosjektet og han forteller at dette arbeidet skal gjøres i tillegg til vanlig drift og vedlikehold.

Artikkelen fortsetter under bildet.
Norgeshistoriens største sjømerkeprosjekt i moderne tid innbefatter også merking av Springdansen i Søgne med lys for natteseilas. (Foto: Arve Nesland).

- Hele jobben tar rundt et år å gjennomføre, men dette er helt avhengig av vær og vind. Vi skal skifte ut, eller fornye «rubbel og bit» og det daglige vedlikeholdsarbeidet vil bli litt begrenset i prosjektperioden. Vi vil selvsagt ta det som er nødvendig av reparasjoner, men i utgangspunktet prioriterer vi dette prosjektet fremover, sier han.

Onsdag var Hansen og Flaten på befaring med Kystverkets Oljevern 03, og ombord var også Søgne kommunes Terje Nuland. I tillegg var kjentmann Svein Eikeland med på befaringen.
Sist oppdatert 19.06.2019 klokken 17:15 av Nicolai Prebensen

Svein Eikeland fra Søgne er med på befaringen onsdag som kjentmann. Her sammen med senioringeniør i Kysverket, Steinar Hansen. (Foto: Nicolai Prebensen)

Kystverkets mannskaper i arbeid på Høllefjorden tirsdag ettermiddag. (Foto: Nicolai Prebensen)




Annonse

Publiseringsløsning levert av UENO      Om personvern på www.n247.no