- Når er starten i morgen?

Publisert

Det er ikke første gangen de er litt sent ute, men med 24 timer igjen til starten av Sjekteracet 2018, får de det nok til, kjenner vi André Kløvfjell og Alexander Severinsen rett.
Motoren, var ikke montert i båten da vi besøkte dem i garasjen litt vestenfor kommunegrensa mellom Søgne og Mandal. Båten lå sågar til trutning i Harkmarkfjorden.
- Det føles mer som en to-hesters maskin, skyter herrene inn.
- Hvorfor er dere alltid så sent ute. Det har jo vært slik i alle år?
- Vi jobber best under press, sier de unisont.
I år satser de nevenyttige mennene på sjarme og stil. Tidligere år har det hele dreid seg om svart røyk og fart.

Den 200 hestekrefters maskinen på Superspeed IV er i år byttet ut med en 1,5 hestekrefters sterk J.A.P fra 50-tallet, produsert i London. Den er hentet på Sunnmøre, og da Kløvfjell/Severinsen kjøpte den sa selgeren at han kunne sende den med Posten(!). Så nett er den motoren.
Båten er hentet fra Jørpeland og er i følge mannskapet om bord bygget for fart.
- Den har ligget på land i 30 år, og trengte en oppussing. Båten har vi lagt mye arbeid i, sier de to.
- Lei
- Vi var lei av bråk og røyk der ute i «Sundet» og derfor satser vi i år på å stikke av med premien for den beste lyden. Hvor fort dette kommer til å gå, aner vi ikke, men vi kommer garantert til å gå ut sist. Selv om båten, «Den Røde Lanterne», er bygget for fart, er ikke vi det og vi ser ikke for oss at det er særlig sunt å bli kjørt over av hundre sjekter som antageligvis går fem knop fortere enn oss, sier André og Alexander lattermildt.
- Hvis det skulle gå skikkelig seint og kveldsmørket kommer sigene uten at vi er rundt løypa, heiser vi seil som vi har med oss i år. Det skal jo feires litt også, legge de til.
Jørpelandsbåten har fått påført 10 liter lakk og fremstår som er flott trebåt. 
Artikkelen fortsetter under bildet. 
- Dette er siste resten fra feiringen av 10-års bryllupsdag torsdag. Den skal brukes som bunnpropp, sier André Kløvfjell. (Foto: Nicolai Prebensen). 

Sponsormatter
- Vi har til og med fått matter om bord, og det er takket være Pål Trys generøse gave vi fikk i fjor. Han videresendte premiepengene til oss, og dermed kunne vi delta i år også. Nå mangler vi bare hatter, som vi blir sponset med av Frank på Sør-Tre. 
- Han bare vet det ikke enda, ler de fingernemme herrene og legger til at alt er mindre kaotisk i år enn tidligere. 
- Vi er blitt litt eldre og utstyret er adskillig enklere. Vi trenger ikke ha med oss mer enn en fastnøkkel. I fjor hadde vi med oss nesten et helt verksted. J.A.P.'n lekker litt bensin, men i løpet av kvelden skal vi få montert en kopp under lekkasjen før vi monterer motoren og akslingen. Vi har til og med vridbar propell i år, det er nesten litt jålete, avslutter de og ønsker artikkelforfatteren en god kveld og et «sees i morgen, garantert».
Superspeed IV
Hvis noen lurer på hvor det ble av « Superspeed IV» etter at Kløvfjell solgte den vestover for 20.000 kroner i 2015. Nå er den solgt ytterligere to ganger, for 40.000 kroner. Den lever i beste velgående, noe Kløvfjell aldri trodde skulle skje. Den siste kjøperen fraktet den nordover i 20 knops fart i sammenhengende åtte fulle timer. Om Kløvfjell angrer, sier han ingenting om.
Bildet under: - Vi har til og med vridbar propell i år, det er nesten litt jålete, sier Alexander Severinsen til N247. (Foto: Nicolai Prebensen).
Sist oppdatert 20.07.2018 klokken 19:29 av Nicolai Prebensen
To store menn i en liten båt, stiller i årets Sjekterace. Alexsander Severinsen og André Kløvfjell har tømt "Den Røde Lanterne" etter tre dagers trutning i Harkmarkfjorden. (Foto: Nicolai Prebensen)
Powered by Labrador CMS