Ernst Atle Larsen har satt sammen denne Mazda RX8 TouringCross bilen bit for bit gjennom to år. (Foto: Nicolai Prebensen)

- Jeg har verdens mest tålmodige kone

  Nicolai Prebensen
  11. juni 2018
  21:18
I helgen kjørte Ernst Atle Larsen den aller første EM-runden i TouringCar med sin selvbygde bil, en Mazda RX 8 med rundt 350 hestekrefters wankelmotor. Rallycrossløpene ble kjørt i Trondheim.

- Det skal mye til at jeg kommer til finalerundene, bilen er helt nybygd og det vil nok dukke opp noen tekniske feil underveis, sa Larsen til N247 før helgen.

To plasseringer fra semifinale
Han fikk rett. Han endte opp på en 14.plass, men kun to plasseringer fra en semifinalerunde.

- Vi fikk litt motorproblemer, og slet litt med clutchen, men alt ble ordnet underveis. Med en helt nybygd bil må jeg si meg fornøyd med resultatet, sier han.

Når Larsen snakker om nybygd bil, mener han egentlig selvbygd.

Gearkasse-spesialist
Han kjøper et karosseri, og bygger stort sett resten selv. Gearkasse, som er hans spesialitet, bygger han selv. Ikke bare til egne biler, men til sjåfører over hele landet. Alt handles inn i deler og settes sammen. Da vi var på besøk i Søgneveien torsdag kveld var det timer igjen til avgang retning Trondheim og EM runde. Da var det drivakselen det ble jobbet med. 

- Den har litt vibrasjoner, og det bør vi rette på før løp, sa han.

Første runde skulle kjøres fredag.

Ernst Atle Larsen har kjørt rallycross siden 2001. Før det kjørte han bilcross i et par år.

- Halve moroa med dette er å lage noe, bare ikke rett før løp. Du må få med deg at jeg får hjelp av Eirik Andersen fra Farsund. Han synes dette er like moro som meg og vi bruker mange timer på dette i året. Spør kona, sier han og legger til at det er kun to helger de siste to vintrene han ikke har tilbragt i verkstedet for å bygge denne bilen. I tillegg kommer ukedagene, sier han.

- Jeg har verdens mest tålmodige kone, slår han fast.

Han forteller videre at familien også er teamet under løp.

- Guttungen på 16, Trond Simen kjører også rallycross, men i helgen skal han skru for meg. Denne bilen skal han vel også overta etterhvert, tenker jeg.

To mål
Larsen har to mål med sporten, det ene er å være med i EM-runden i Høljes like før ferien.

Artikkelen fortsetter under bildet.
Det er et helt vogntog som drar ut på veien når «Team Larsen» drar på billøp. (Foto: Nicolai Prebensen).

- Der er det 40.000 mennesker på tribunene og et vannvittig trøkk. Det hadde vært moro. Om ikke det går i år, får vi det til en annen gang. Det er slik med nybygde biler at det vil alltid være «noe» med bilen. Neste år er den helt klar, og da «drar» vi til, sier han.

Det andre målet er å følge opp sønnen Trond Simen.

- Han har stor interesse for sporten, og det vil jeg gjerne følge opp. Da blir det nok jeg som skrur for han, noe jeg mer enn gjerne vil gjøre, sier han.

- Du har drevet med dette litt anonymt her i bygda Larsen?

- Grunnen til at jeg bygger bilene selv, har selvfølgelig noe med økonomi å gjøre. Det at jeg ikke stikker meg frem er bare slik jeg er. Andre er mye flinkere til det, sier han med et smil og vender nesa opp under Mazdaen igjen.

Ernst Atle Larsen på verkstedet sitt ved Søgneveien like ved Søgne-elva. (Foto: Nicolai Prebensen)

- Det er litt mye rot her på verkstedet, det er derfor jeg blant annet sier om min kone at hun er verdens mest tålmodige. (Foto: Nicolai Prebensen)




Annonse

Publiseringsløsning levert av UENO      Om personvern på www.n247.no