Kristin Vassnes og Linda Olsrud i Sögne Home selger unna varer fra lager før flytting til større lokaler 1. mai. (Foto: Jon Aamodt)

Tredobler arealet i nye lokaler

  Jon Aamodt
  27. apr 2018
  10:17
- Vi startet på garasjeloftet til Morten Klungland i 2012. På vinteren stod vi i minus 15 grader og pakket varer. I 2013 kom vi hit til Høllen Vest og fikk god plass, men nå må vi igjen stå utendørs og håndtere varer grunnet plassmangel inne. Vi har vokst jevnt og trutt, tatt steg for steg, og nå er tiden inne til neste etappe. 1. mai flytter vi til det tidligere Cemo-bygget og tredobler størrelsen på lokalene våre, sier Kristin Vassnes og Linda Olsrud i Sögne Home. 

Siden den forsiktige oppstarten i 2012 har jentene bak Sögne Home bygget opp en virksomhet som idag har rundt 200 forhandlere spredt rundt i hele Norge. Lokalt i Søgne leveres kolleksjonen til Gave & Interiørhuset på Tangvall. 

Fra 0 til 25
- I 2012 stod vi på messe og skulle selge inn produktene våre uten en eneste kunde før messa. Vi stablet opp varene og gjorde vårt beste og endte opp med rundt 25 forhandlere på første forsøk, sier Olsrud.

I dag handles det inn varer fra Kina og Indonesia, og aller mest fra India. De tette båndene til nettopp India har ført til at bedriften nå også støtter driften av en slumskole her. 

- Vi har fått gode kontakter i India og ser at vi kan gi noe tilbake. Det betyr veldig mye for de som kan nyte godt av dette i mottakerlandet, sier jentene.

Merkevare med lokal identitet
På hjemmebane gjør bedriften i dag suksess med merkevaren Sögne Home. Identiteten og båndene til Søgne gjorde det tilnærmet utelukket å vurdere Mjåvann som alternativ når det skulle velges nye lokaler.

- Vi ser at merkevaren og navnet betyr noe når vi skal markedføre kolleksjonen vår. Ved å ha hele virksomheten tett på, kan vi serve kunder raskt og effektivt. Vi legger også vekt på en kolleksjon som skiller seg ut og som skal holde høy kvalitet. På innkjøpssiden er vi nøye med å vurdere produktet før vi setter vårt navn på, og store deler av varene får vi produsert etter egne ønsker.

Akkurat nå forhandles det om sortiment og design på det som skal bli årets juleprodukter og også her er bedriften på jakt etter det som skiller seg ut før de ønsker å sette merkevarenavnet på. 

- Nå rydder vi og kjører litt lagersalg før vi flytter, men vi ser frem til å komme inn i større lokaler. Vi gleder oss til å slippe å pakke varer utendørs og vil også få plass til et eget showrom til profilering av varer. 


- Vi har bygget stein på stein, men nå er tiden inne for å få bedre plass og mer hensiktsmessige lokaler, sier Linda Olsrud og Kristin Vassnes. (Foto: Jon Aamodt)




Annonse

Publiseringsløsning levert av UENO      Om personvern på www.n247.no