Sørlandet har fått ny redningsskøyte

Publisert

NTB Info | Redningsselskapet
Sørlandet nye redningsskøyte heter RS 165 «Askeladden». Lørdag ble den feiret, da Redningsselskapet sammen med hoved-donatorene Steenslandfondet og Inge Steenslands Stiftelse inviterte til dåp.
Den nye redningsskøyta har fått navnet etter skipsreder og motstandsmannen Inge Stensland, som brukte «Askeladden» som dekknavn da han tjenestegjorde i Linge-kompaniet under 2.verdenskrig. Inge Steensland mottok Norges høyeste militære utmerkelse, Krigskorset med sverd, for sin innsats mot tyskerne, blant annet for å ha planlagt og ledet gjennomføringen av operasjon «Polar Bear», en av den norske okkupasjonshistoriens mest spektakulære aksjoner.
- Vi har valgt å gi redningsskøyten navnet «Askeladden» for det var ett av Inge Steensland sine mange dekknavn under krigen. Og ettersom RS «Askeladden» får RS «Inge Steensland» som nabo og fadder synes vi også det ble en fin link til de kjente og kjære eventyrene om Per, Pål og Espen Askeladd hvor Askeladd er den minste, sier Melanie T. Steensland Gotteberg, styreleder i Inge Steenslands Stiftelse og Steenslandfondet.
Donerte sin andre redningsskøyte
I 2010 var Inge Steensland donator til skøyta som i dag ligger i Arendal og som bærer hans navn, RS 147 «Inge Steensland». I 2016, i forbindelse med Redningsselskapets 125 års jubileum, bestemte hans barn og barnebarn seg for å donere nok en redningsskøyte. En avgjørelse som tar Steensland-familien inn i et meget celebert selskap over personer og organisasjoner som har donert mer enn en redningsskøyte, og som gjør president i Redningsselskapet, Nicolai Jarlsby både stolt og ydmyk.
- Hver gang vi døper en ny redningsskøyte bringer det oss et lite stykke nærmere vår – kanskje uoppnåelige, men bokstavelig talt livsviktige – visjon, som er at ingen skal drukne. Sånn har det vært i snart 127 år - og sånn kommer det alltid til å være, sa presidenten
Frivillige skøyte
Sørlandets nye redningsskøyte skal ha sitt hjem i beredskapshavna i Lillesand og er, i likhet med halvparten av Redningsselskapets totalt 51 redningsskøyter, en såkalt frivillig skøyte. Det vil si at den døgnet rundt, året rundt er drevet av et frivillig sjøredningskorps. Cathrine Borgen er nyvalgt leder i det frivillige sjøredningskorpset i Lillesand og vet hva de skal gjøre med den nye redningsskøyta.
- Vi skal hjelpe de som trenger hjelp, og vi har sagt at vi skal være rause med de som trenger hjelp. Så de som i fremtiden møter oss i Blindleia, de skal få hjelp, sier Borgen.
Beredskapshavn
Redningsselskapet har i dag fire redningsskøyter på strekningen mellom Kragerø og Mandal. Med utgangspunkt i den nye beredskapshavna i Lillesand vil Sørlandets nye redningsskøyte ha sitt operasjonsområde i en av et av de mest trafikkerte områdene langs Norges-kysten. I fjor sommer hadde de to redningsskøytene i Kristiansand og Arendal tilsammen 315 oppdrag i dette området, i de tre sommermånedene juni, juli og august.
- Vi synes arbeidet Redningsselskapet gjør langs Norges kyst er veldig viktig og ser behovet for flere redningsskøyter. RS «Inge Steensland» ble gitt til Redningsselskapet etter ønske fra Inge selv, som en markering av at det var 50 år siden han stiftet sitt skipsmeglerfirma «Inge Steensland AS». Dette gledet han veldig og vi vet med sikkerhet at han ville satt stor pris på båt nummer to. Og så kan vi jo ikke legge skjul på at vi synes designet til Hydrolift er veldig kult, sier Steensland Gotteberg.

Artikkelen fortsetter under bildet.
Lillesand frivillige sjøredningskorps på plass for å ta med skøyta hjem. F.v. Tom Knutsen, bestemann, John Terje Rabben, bestemann og Cathrine Borgen, matros og leder av sjøredningskorpset. (Foto: Tanja Krangnes/Redningsselskapet).
FAKTA: Inge Steensland, motstandsmann og krigshelt
Inge Steensland var bare 21 år gammel da han planla og ledet gjennomføringen av operasjon Polar Bear, en av okkupasjonshistoriens mest spektakulære aksjoner.
Under Polar Bear 6 ble elleve slepebåter og en bergingsbåt kapret fra tyskkontrollerte havner i Østfold og seilt til trygg havn i Sverige. Oppdraget gikk egentlig ut på å senke båtene ved kai for å unngå at disse skulle bli brukt som blokkadeskip av tyskerne. Men Steensland ville gjøre aksjonen hakket mer spektakulær, og samtidig sørge for at båtene skulle kunne brukes igjen i etterkrigstiden.
Slepebåtaksjonen var viktig for å forhindre ødeleggelse av viktige strategiske havner mot slutten av andre verdenskrig. For sin innsats og ledelse av Polar Bear-arbeidet, ble fenrik Inge Steensland under dekknavnet «Askeladden» tildelt krigskorset med sverd, landets høyeste utmerkelse.
Gudmor Tone Solberg gjør det hun har kommet for å gjøre. Flasken knuser og Sørlandets nye redningsskøyte har fått navnet "Askeladden". (Foto: Tanja Krangnes/Redningsselskapet.)
Powered by Labrador CMS