Seilskøyta "Fryden" på vei ut en delvis islagt Høllefjord tirsdag ettermiddag. (Foto: Nicolai Prebensen)

Seilskøyta «Fryden» på snarvisitt

  Nicolai Prebensen
  06. feb 2018
  18:18
Tirsdag ettermiddag foretok seilskøyta «Fryden» en snarvisitt i Høllen. Den 54 fot lange og 50 tonn tunge seilskøyta er nylig overtatt av Kristiansand folkehøyskole etter å ha leid båten i en periode. «Fryden» var tidligere hjemmehørende i Stavanger.

- Liten tur
- Vi er bare ute på en liten tur, frem til torsdag, tenker jeg. Vi måtte innom Høllen for å landsette en elev som fikk en liten skade tidligere i dag. Eleven er nå hentet og nå må vi komme oss ut av Høllefjorden før den fryser helt igjen. Båten har ikke ishud, det er derfor vi har så dårlig tid, sier skipper Eivind Sødal, linjelærer Water Adventure ved skolen.

Han forteller at de tirsdag kveld skal ut i åpent vann og finne et sted og overnatte i Søgne-skjærgården før det blir for mørkt. Hvor resten av turen går har de ikke helt bestemt enda, han og de fem-seks elevene ombord.

- Det eneste vi vet er at vi skal starte med riggingen av seil, avslutter han før seilskuta settes i revers og setter kursen ut en delvis islagt Høllefjord.

SS «Fryden» har en lang historie.

På finn.no beskriver tidligere eiere, Dag Victor Kyvik og Pål Dahl historien til seilskuta slik:

"M/S Terje Viken ble bygget av Røed Båtbyggeri i 1928 (Søndeled ved Risør), kontrahert av rederiet "Odd Rødsvik" lokalisert i Brevik. Navnet ble i 1983 endret til "Mjóifjördur", og i 1988 til "Fryden". Videresolgt til Ove Andersen i Porsgrunn i 1990, og deretter til kompaniskapet Dag Victor Kyvik og Pål Dahl i Stavanger i 2011.

Artikkelen fortsetter under bildet.
SS «Fryden» er en rugg av en trebåt. 50 tonn tung og en lengde på 54 fot. Den eies nå av Kristiansand folkehøyskole.

Båten ble ført av båtfører Emanuel Rødsvik (født 1891), som fiskeskøyte. Den ble senere ombygget til lastebåt og gikk mest med sement fra Brevik til tettsteder på Sørlandet og Vestfold/ Østfold.

Etter et hardt arbeidsliv ble skøyta i 1990 pensjonert . Deretter har den vært gjennom en betydelig totalrenovering - egenhendig utført av daværende eier Ove Andersen, m/ Båtbygger Klaus Næsted Raahauge på sidelinjen som rådgiver. Båten er totalt omdefinert. Den fremstår i dag som en seilskøyte. Mer enn 70 % av treverket er skiftet ut. Det har medgått 120 kubikkmeter med eik og furu, samt 220 kilo tjæregarn. Totalrenoveringen ble avsluttet i 2007, etter tegninger av Cecil Chr. Stephansen.

- Kaldt, men trivelig, sier elevene ombord på seilskøyta til Kristiansand folkehøyskole. (Foto: Nicolai Prebensen)




Annonse

Publiseringsløsning levert av UENO      Om personvern på www.n247.no