Kommuneoverlege og folkehelsekoordinator Vegard Nilsen foreleste om aldringsprosesser og hva vi kan fokusere på selv. (Foto: Jon Aamodt)

- Fokuser på det du kan påvirke

  Jon Aamodt
  05. des. 2017
  23:03
- Kroppen din begynner å tape seg allerede i 20-årene. Noe av denne prosessen kan du ikke gjøre noe med, men andre ting kan du selv være med å påvirke, sa kommuneoverlege og folkehelsekoordinator i Søgne kommune, Vegard Nilsen til de rundt 30 som hadde kommet for å høre forelesningen hans i Søgne bibliotek tirsdag kveld.

Kveldens tema var naturlig aldring og publikum var enige med foreleseren om at noen av de endringene vi opplever med årene er på den positive siden. Vi får livserfaring, kravene våre senkes og vi blir tryggere. Kroppen har også fra naturens side betydelig overkapasitet i flere ledd. Det er derfor ikke kritisk å miste kapasitet i organer som likevel fungerer bra nok selv i høy alder. 

Små endringer gir store gevinster
Nilsen la stor vekt på de tingene vi faktisk kan være med å påvirke selv og trakk spesielt fram hvordan vi kan bevare og trene opp muskler, noe som er svært viktig for å kunne være selvhjulpen lengst mulig. De fremmøtte fikk en solid faglig forklaring på hvilke faktorer som påvirker kroppens muskler og funksjon, men den kanskje mest nyttige delen av foredraget tok for seg hvordan vi med enkle midler kan forbedre både styrke og kontroll over viktige muskler,

Nilsen forklarte om musklenes kontinuerlige nedbrytning og gjenoppbygging og viktighet av kosthold og trening.

- Det er mange som tror at for å få effekt av trening må det trenes mye og ofte. Det riktige er at det skal svært lite til for å få til en forbedring, sa Nilsen og lovet 500 kroner til de som ikke merket forbedring etter to uker med trening.

Anbefalingen hans er å trene styrke og å ta tunge tak, på grensen til det kroppen din klarer. 

- Klarer du 20 repetisjoner av en øvelse, bør du heller finne en tyngre variant. Det er bedre med en eller to repetisjoner som du bare såvidt klarer enn 20-30 gjentakelser i en lett øvelse. Straks du begynner å trene vil også nervesystemet lære og kjenne igjen det du trener på. Samhandlingen mellom nervesystem og muskler vil gi deg en rask effekt av treningen.

- Alle piller har bivirkninger
Nilsen hadde også et meget klart råd om kosthold og kosttilskudd. Mer frukt og grønnsaker og mer fisk og mindre kjøtt var den klare anbefalingen, og dropp antioksidanter og vitaminer i pilleform.

- Tre måneder med styrketrening kan gi deg tilbake 10 års tap av muskelkraft. Ikke bare kraften forbedres, men også kontrollen over musklene og det å kunne bruke mye kraft veldig raskt, som når du holder på å miste balansen og falle og må gjøre en brå bevegelse. Trening er ikke farlig for rygg eller ledd selv om det kan gjøre vondt. Har du ikke tid til å trene så ofte, bør du likevel prøve å få trent to ganger i uka for ikke å miste effekten av en trening før du gjentar øvelsen. 

- Dere vet selv hva som er godt for kroppen og hva som ikke er bra, men kanskje dette kan være den påminnelsen som skal til for at de som ønsker vil gjøre en forandring. Fokuser på det du kan påvirke, avsluttet foreleseren. 
Sist oppdatert 05.12.2017 klokken 23:53 av Nicolai Prebensen

- Heller to tunge enn 20 lette repetisjoner, men klarer du ikke den tunge varianten, så klarer du en enklere i første omgang, sa Nilsen og viste eksempel på øvelser, (Foto: Jon Aamodt)




Annonse

Publiseringsløsning levert av UENO      Om personvern på www.n247.no