Erkjenner feil, ønsker ro

Publisert

Protokollen fra torsdagen møte i Søgne kommunestyre ble offentliggjort fredag. Som tidligere omtalt ble det i møtet fremmet to forslag til vedtak. Ett forslag ble fremsatt av MDGs representant Yngvar Monstad. Dette fikk ved prøvevotering 11 stemmer (AP, SV, MDG, samt Fardal (H). 
Ved den endelige voteringen ble forslaget framsatt av FrP vedtatt med 14 stemmer (FrP, KrF, V og fire stemmer fra Høyre. 13 stemte mot dette forslaget (Ap, Sv, Sp, MDG samt Stubstad og Fardal fra Høyre).
Mye likt
De to forslagene inneholder flere momenter som er identiske eller svært like. Den vesentligste forskjellen består i at MDG forslår en direkte oppfølging av henvendelsen fra Parat og at allerede engasjerte Deloitte blir gitt i oppdrag å utrede saken videre herunder å gi et foreløpig svar til Parat. Bakgrunnen for dette er at hverken rapporten fra Deloitte eller tidligere undersøkelser gir noe klart svar på om det har forekommet uregelmessigheter i forbindelse med behandlingen av det varselet som omtales av Parat.
I det vedtatte forslaget henvises til at rutiner ikke er fulgt i behandlingen av varsel som er mottatt. Det erkjennes at det er ulike oppfatninger av hva som er sagt og gjort. Videre henvises til de kjente motsetningene som er i kommunen, herunder utfordringer i samarbeidet mellom ordfører og rådmann. Forslaget innebærer videre at kommunestyret ser at både den politiske og den administrative håndteringen av enkelte saker kunne vært annerledes og beklager dette.
Videre henvises til allerede igangsatt aktivitet samt nye forslag som skal sikre forsvarlig behandling av fremtidige saker av tilsvarende karakter. Det konkluderes derfor med at det ikke er behov for en ytterligere granskning gjennomført av eksterne aktører. 
Habilitet
Det er fremdeles et åpent spørsmål hva som lå bak vurderingen av ordførerens habilitet. Argumenteringen rundt varaordførerens habilitet gikk til en viss grad for åpne dører, og det er kjent at varaordførerens kontakt med rådmannen samt uttalelser han skal ha kommet med, ble fremsatt som argument for inhabilitet. Representanten Daland (FrP) minnet imidlertid om at varaordføreren var blitt bedt om av den uformelle samarbeidsgruppen å ha et spesielt fokus på å ivareta rådmannen i den turbulente situasjonen. 
Det fremkom under debatten at varaordfører skal ha uttalt at «Kim (rådmann Kim Høyer Holum, red. anm.) blir». I møtet ble det også hevdet at ordføreren skal ha uttalt om rådmannen «Enten går han eller så flytter jeg til byen».
- Ansatte trenger ro
- De ansatte og hele kommunen trenger nå ro. Derfor la jeg frem dette forslaget under kommunestyremøtet i går kveld, sier Bernt Ludvig Daland (FrP).
 
Med knappest mulig flertall fikk han gjennomslag for at det erkjennes at varslngssakene ikke har vært håndtert på best mulig måte. Det har også kommet klart frem at det jobbes godt med sakene i admninistrasjonen, og at politikerne nå er mer opptatt av å se fremover.
 
- Det skjer så mye positivt i denne kommunen og nå må vi på en eller en annen måte få avsluttet denne saken, sier han.
 
- At ordføreren har fortalt meg at rådmannen må gå, ellers så må hun sykemelde seg eller kjøpe en leilighet i byen får stå for hennes egen regning. I forkant av formannskapsmøtet hun måtte forlate, hadde hun kun uttalt seg negativt om rådmannen. Om hun mente det hun sa, vil tiden vise, avslutter han.
- Kunne vært tydeligere
- Det er mye likt i vedtaket og forslaget fra MDG som vi støttet. Vi mener kommunestyret kunne vært tydeligere på noen områder. Vedtaket viser til forhold som er blitt tatt tak i og ting som er under arbeid. Vi mener for det første at rapporten fra Deloitte bør offentliggjøres med unntak av deler som refererer til personer eller konkrete miljøer. I tillegg må vi svare opp Parat. Uansett innholdet i det de tar opp må det komme et svar. Det hadde vært bedre å være i forkant her, nå er jeg redd dette kan ende i retten, sier gruppeleder i Søgne Arbeiderparti Bjørn Egeli.
- Ettersom både rådmann, ordfører og varaordfører en inhabile i den konkrete saken hadde vi et ønske om at revisjonen skulle gå gjennom rapporten fra Deloitte og sørge for at mest mulig av denne offentliggjøres, sier Egeli.
Han er enig i at det allerede er gjort mye og at ting er blitt betydelig bedre, men savner konkret handling og sier støtten til MDGs forslag var et forsøk på å bli ferdig med en vanskelig sak.
- Det er bra at så mange ansatte er fornøyd, men vi må uansett ivareta og svare opp varsler slik at dette blir gjort på en forsvarlig måte. Jeg skulle ønske vi kunne parkere dette og tror forslaget vi støttet ville ha vært best i så tilfelle, sier Egeli.
Følgende forslag fra FrP ble vedtatt:
Kommunestyret viser til utredningen fra Deloitte der det anbefales at kommunen foretar en kartlegging og gjennomgang av eksisterende varslingsrutiner. Det har vært usikkerhet om en varsling mot rådmannen skal behandles av formannskapet, kontrollutvalget eller kommunestyret.
Kommunestyret ser at dette kunne vært presisert tydeligere i rutiner og ber administrasjonen legge frem en sak der en gjennomgår hvordan varslingsrutinene skal være i Søgne kommune, også hvordan varsling på rådmann skal håndteres.

Når det gjelder avviks og journalføringsrutinene så viser kommunestyret til nylige gjennomganger av dette, og ser ikke behov for en ny gjennomgang. Men kommunestyret mener samtidig at det arbeides internt med rutiner her.

Kommunestyret tar til etterretning at rapporten påpeker at det kan ha forekommet brudd på taushetsplikten ved at taushetsbelagte opplysninger fra et lukket møte skal ha kommet ut. Ettersom disse opplysningene er vanskelige å ettergå, tar kommunestyret forbehold om at påstanden medfører riktighet, og beklager det inntrufne. Samtidig må det understrekes at man ikke kan sikre seg fullstendig, og pekes på den enkelte  møtedeltakers ansvar for å ikke dele taushetsbelagt informasjon, i henhold til lovverket.

Rapporten angir at det kan «være grunn til å stille spørsmål ved om rådmannen har inntatt en for passiv rolle i tilknytning til de opplysninger som ble gitt ham om en ansatts opplevde utfrysning». Kommunestyret ber rådmannen ta denne kritikken til etterretning, og endre sin praksis for bedre å imøtekomme ansattes behov.

Rådmannen har også i brevet fra Parat blitt anklaget for kritikkverdig omgang med sensitive personopplysninger. Kommunestyret ber rådmannen være bevisst på hva taushetsplikten innebærer i slike saker.

Når det gjelder varslingen av 4. mai og 15. desember så ser kommunestyret at man ikke har fulgt varslingsrutinene og man beklager dette. Kommunestyret viser imidlertid til at kommunen har benyttet betydelige resurser og tid på å gå inn i de forholdene som det har vært varslet om. Det vises til de interne undersøkelsene som ble utført av de tillitsvalgte, den eksterne gjennomgangen ved advokat Bahus, rapporten fra Arbeidstilsynet og gjennomgangen av Agenda Kaupang. Arbeidstilsynet konkluderte på bakgrunn av rapporten fra Agenda Kaupang og kommunens behandling av denne at det ikke var grunnlag for pålegg i saken.

Deloitte bemerker at det foreligger «opplysninger som både kan tale for og mot at det har skjedd en negativ reaksjon som følge av varselet.» Det er også avdekket «motstridende og uforenlige oppfatninger knyttet til hva som ble sagt, og betydningen av det som ble sagt, i møtet den 13. desember 2016.» Arbeidsmiljølovens §2-5 (1) sier at «dersom arbeidstaker fremlegger opplysninger som gir grunn til å tro at det har funnet sted gjengjeldelse i strid med første punktum, skal det legges til grunn at slik gjengjeldelse har funnet sted hvis ikke arbeidsgiveren sannsynliggjør noe annet.»

Kommunestyret kan ikke se at utredningen fra Deloitte inneholder nye momenter, men viser tydelig de kjente motsetningene som er i kommunen, herunder utfordringer i samarbeidet mellom ordfører og rådmann.

Kommunestyret ser at både den politiske og den administrative håndteringen av enkelte saker kunne vært håndtert annerledes og beklager dette.

Kommunestyret har imidlertid siden varselet ble sendt forsøkt å ta tak i disse problemstillingene og det arbeides nå både administrativt og politisk for i samarbeid kunne finne hvordan kommunen fremover skal bli bedre på å håndtere denne type saker. Kommunestyret kan således ikke se at det er behov for å utrede dette på nytt.

Kommunestyret legger også til grunn at de sykemeldte er tilbake på jobb og de klare signalene som kommer fra tillitsvalgte og vernetjenesten om at det nå er behov for å se fremover. Administrasjonsavdelingen må nå få ro til å arbeide videre med alle ansatte i avdelingen.

Kommunestyret legger videre til grunn en nylig gjennomført medarbeiderundersøkelse som gir veldig gode resultater for kommunen og som også gir gode resultater for Administrasjonsavdelingen. Undersøkelsen viser imidlertid at det fortsatt er noen utfordringer, men dette må det arbeides aktivt med i avdelingen.

Kommunestyret er opptatt av å legge til rette for og vil oppfordre ansatte til å si i fra dersom de opplever forhold på arbeidsplassen som de oppfatter som kritikkverdig, eller om det er forhold der kommunen kan bli bedre. Kommunestyret vil derfor ta med seg den kritikken som er fremført av Parat i det videre arbeidet og ber administrasjonen fortsette det arbeidet som nå er satt i gang, samtidig med at det fremmes en sak som går gjennom hvordan varslingsrutinene skal være i Søgne kommune, også hvordan varsling på rådmann skal håndteres.
Arbeiderpartiets gruppeleder ønsket et tydeligere vedtak i kommunestyret og er redd den konkrete saken i varselet kan havne i retten. (Foto: Nicolai Prebensen)
Powered by Labrador CMS