- Vil ha restriksjoner på bruk av vannscooter

Publisert

Klima- og miljødepartementet har sendt ut forslag om oppheving av vannscooterforskriften på høring til kystkommunene i Norge.


Førstkommende onsdag skal formannskapet i Søgne ta stilling forslaget som sidestiller vannscootere med øvrige fritidsfartøy. Det skal også tas stilling til om om kommunene selv skal regulere bruken i egen skjærgård.
Behov for restriksjoner
Saksbehandler, fagleder Steinar Sunde anbefaler i saksfremlegget at formannskapet går inn for at det fortsatt er behov for særskilte restriksjoner for bruk av vannscooter i skjærgården. I tillegg mener han at regulering av vannscooterbruk må reguleres gjennom nasjonal og ikke kommunale forskrifter.
Frem til 2013 var vannscooterkjøring forbudt i Norge. Etter 2013 ble det bestemt at kjøringen ikke kunne foregå nærmere enn 400 meter fra land. Såkalt transportkjøring ut til tillatte områder er tillat i saktere fart en fem knop og med stø kurs. All kjøring er forbudt i et heldekkende belte på 400 meter fra alle vernesoner.

Artikkelen fortsetter under bildet.
- Søgne kommune opplever i likhet med resten av fylket en nedgang i totalantall hekkende sjøfugl, herunder karakterfugler som makrellterne (sterkt truet) og ærfugl, som fra 2017 ikke lenger er jaktbar på grunn av bestandsreduksjon, skriver fagleder Sunde i saksfremstillingen til formannskapet. (Foto: Arkiv, Nicolai Prebensen).
Høringsbrevet fra Klima- og miljødepartementet støtter seg til en rapport fra Vista Analyse som konkluderer at dagens forskrifter ivaretar hensynet til natur og friluftsinteresser.
- Eget støybilde
Vannscooterkjøring innvirker på natur gjennom støy og bevegelse. Dette påvirker først og fremst fugl og akvatiske dyr. Rapporten fra Vista Analyse beskriver at kjøremønsteret for vannscootere som regel er preget av varierte hastigheter, og ved høy fart vil scooteren hoppe på vannoverflata og bølgene med såpass stor kraft at det genererer et eget støybilde som er uvanlig i akvaktiske miljøer. Vannscootere karakteriseres også av brå og uforutsigbare retningsendringer i stor hastighet, samt at de kan bevege seg på grunnere vann enn andre farkoster ved høye hastigheter og komme nær bla lokaliteter med hekkende fugl. Effekter av vannscootervirksomhet på fugler vil omfatte alt fra relativt ubetydelige atferdsendringer med liten effekt, til alvorlige effekter som har betydning for fuglens overlevelse og hekkesuksess.

De direkte negative effektene ved forstyrrelse beskrives som tap av tid til næringssøk, energitap, nedsatt hekkesuksess og ungeoverlevelse, samt effekter på flokker av mytende andefugl som ikke kan fly i en periode på minst 3-4 uker i myteperioden (fjærskifte)

Rapporten viser til at det er viktig å ha forbudssoner for å skjerme sårbare arter og at dagens regelverk med et heldekkende belte på 400 meter ut fra land og alle verneområder ivaretar hensynet til truede og sårbare arter på en god måte. En oppheving av forskriften vil fjerne slike soner. 50- meter sonene rundt sjøfuglreservatene, som er hjemlet i annet lovverk, forblir imidlertid uendret. I Søgne er det tre slike sjøfuglreservater, står det i saksfremstillingen.

- Negativ innvirkning
Av hensynet til at hele fylket opplever en nedgang i totalantall hekkende sjøfugl mener administrasjonen i Søgne kommune at oppheving av vannscooterforskriften vil ha negativ innvirkning på det biologiske mangfoldet ved at den samlede belastningen, først og fremst på allerede hardt pressede fuglearter, øker.
Sist oppdatert 11.03.2017 klokken 19:12 av Nicolai Prebensen
Administrasjonen i Søgne kommune anser at oppheving av vannscooterforskriften vil ha negativ innvirkning på det biologiske mangfoldet ved at den samlede belastningen, først og fremst på allerede hardt pressede fuglearter, øker. (Foto: Arkiv, Nicolai Prebensen)
Powered by Labrador CMS