- Kristiansand blir en eneste stor byggegrop fremover

Publisert

Dagpendler du til Kristiansand eller Sørlandssenteret må du de nærmeste årene regne med forsinkelser langs veien. Det skal bygges ny Varrodbru og allerede i mars i år starter arbeidet med å renovere både Baneheitunellen og Oddernestunellen som et ledd i den store nasjonale planen om å modernisere norske tunneler innen 2022.
Nesten halvparten
I følge Knutepunkt Sør pendler 49 prosent av arbeidstakerne i Songdalen til Kristiansand, mens tilsvarende tall for Søgne er 42 prosent.
- Vi tror ikke det vil bli store forsinkelser i kjøretiden. Det er jo tross alt bare om natten og i oppstarten vi stenger E18, men på hele denne strekningen vi snakker om her blir hastigheten satt ned til 50 kilometer i timen. Det vil nok sinke trafikken noe, samtidig som det gir plass til flere biler på veien, sier kommunikasjonssjef region sør, Lars Helge Rasch i Statens vegvesen til N247.
- Kristiansand blir veimessig en eneste byggegrop de nærmeste årene, og for å avdempe noe av trafikken oppfordrer vi pendlere som kan til å enten gå deler av strekningen, sykle, eller ta i bruk kollektivtrafikk.
- Vi stengte jo Kirkeheitunnelen (E39) i Mandal i fjor, og det var egentlig bare første dag det var kaos i trafikken. Da trafikantene skjønte hvordan de skulle forholde seg til det midlertidige nye trafikkbildet gikk alt bra. I tillegg tilpasset folk seg der slik at sykkeltrafikken i Mandal økte med 37 prosent i 2016 i forhold til 2015, sier Rasch.
- Folk i Søgne, Songdalen og Kristiansand er nok ikke dummere enn folk i Mandal, så vi har tro på at dette skal gå bra, sier han.

Pressemeldingen fra Statens vegvesen:
I mars starter Statens vegvesen rehabilitering av E18 Banehei- og Oddernes-tunnelene. Arbeidene starter i tunnelløpene i vestgående retning. I løpet av høsten 2017 bytter vi over til de østgående tunnelløpene. Hele rehabiliteringsprosjektet for Oddernes- og Baneheitunnelen skal være ferdig før sommerferien 2018.
Samtidig med tunnelrehabiliteringsprosjektet starter byggingen av ny E18 Varoddbru. Begge prosjektene kommer til å medføre endringer i kjøremønsteret, smalere kjørefelt og nedsatt hastighet på E18 i Kristiansand.
De største endringene kommer i forbindelse med tunnelarbeidene. Tunnel-løpet det arbeides i kommer til å være stengt fra kl 22:00 til 06:00 neste dag i hele anleggsperioden. Det andre tunnel-løpet får tovegs-trafikk.
Omkjøring
I begynnelsen av byggeperioden kommer trafikken om natten i noen få dager bli ledet via fv. 471 gjennom Kvadraturen og fv. 23 Markviksveien og fv. 25 Østre ringvei på Lund. Trafikkomleggingen er for å sette opp midteler for nytt kjøremønster.
Kjøremønsteret på dagtid blir endret i og med at det blir adskilte kjørefelt på hele tunnelstrekningen fra Bjørndalssletta til Gartnerløkka i den kjørebanen det ikke arbeides i. Det betyr at det ikke er mulig å skifte kjørefelt på denne strekningen, heller ikke over Oddernesbrua.
På dagtid vil det periodevis kunne bli noe redusert belysning i tunnelene. I byggeperioden settes fartsgrensen til 50 km/t i begge retninger på hele strekningen.
Fra klokken 22:00 til 06:00 neste dag blir det tovegs trafikk i tunnelløpet det ikke arbeides i. Det fører til at for vestgående trafikk blir avkjøringene til Torridalsveien, Eg og Kvadraturen stengt. Bilister må da benytte avkjøringen på Bjørndalssletta via Lund.
Endring av kjøremønster
Tunnelrehabiliteringen foregår i flere faser. I hver fase blir det forskjellig kjøremønster. Fase 1 er arbeid i vestgående tunnelløp. Det betyr at det blir tovegis trafikk i østgående tunnel-løp. Trafikanter som kommer vestfra og skal kjøre av i kryss til enten Vennesla/Nedre Lund, Eg eller Sentrum må legge seg i høyre kjørefelt allerede ved Gartnerløkka. Hvis du legger deg i feil kjørefelt, må du holde dette feltet helt til Bjørndalssletta og snu der og kjøre tilbake.
Hvis du må passere bomstasjonen skriver Nye Kristiansand bompengeselskap AS på sine nettsider: Timesregel: Med AutoPASS-avtale betales det kun en gang per bil ved flere passeringer i bomringen i Kristiansand innenfor en tidsperiode på en time.
Sist oppdatert 09.02.2017 klokken 11:54 av Nicolai Prebensen
Powered by Labrador CMS