Satser 30 mill på ny tråler

Publisert

I dag er søgnemannen eier og skipper på reketråleren "Tempo" som har 4 mann ombord når den er i drift. Når "nye" Tempo blir ferdig til sommeren 2014 vil båten ha et mannskap på 6.
"Nye" Tempo blir 27,40 m lang og 8,4 m bred og vil være fullspekket med det mest avanserte utstyret innen fangstteknologi med blant annet 4 tråler ombord, mot normalt 2. Energieffektivitet og brennstofføkonomi er satt i høysetet og i følge lederen for Søgne Fiskerlag, Carl Aamodt vil "nye" Tempo bli en referansebåt på dette området. Frode har blant mye nyvinninger forlangt en propell på 2,8 m i diameter med 4 blader. det gjør at drivstofforbruket reduseres med 30 % i forhold til konvensjonelle båter. 
- Planleggingen har vært lang, sier Frode Jensen (34) til N247 lørdag. - Det har tatt to år fra jeg bestemte meg for å bygge ny båt til kontrakten ble underskrevet og nå ser jeg frem til å hente den neste sommer. Det er frisk satsing men har jeg ikke tro på det jeg holder på med kan det i alle fall ikke nytte, sier han.
Frode har utdannelse som kokk fra Tangen Videregående skole, og etter utdannelsen ville han ha en pause, og den "pausen" har jeg sånn sett enda, smiler han. - Det startet med en KB snekke på 22 fot i 1997 hvor jeg drev krabbe, makrell og torskefiske. Med årene har båtene blitt større og i 2007 skilte han og en kollega lag og Frode kjøpte reketråleren "Tempo" som han i dag skaffer levebrød til seg selv og sitt mannskap.
- I dag er vi ute ukedagene og hjemme i helgene. Med "nye" Tempo vil vi drive enda hardere og vil sannsynligvis være 14 dager på sjøen og 14 hjemme, sier han. - Jeg har kjøpt større kvoter og mener bestemt at dette skal gå bra. "Gamle" Tempo legger ut for salg når jeg får den nye båten, men blir den ikke solgt med en gang vil den fortsatt være i drift så lenge den er i mitt eie. Dette har vi tatt høyde for, sier den fremtidsrettede søgnefiskeren. 
- Jeg har lagt mye arbeid i å bygge en ny båt som blir lett og vedlikeholde. Alt av utstyr på dekk blir bygget rustfritt, og hele skroget skal metalliseres som betyr at vedlikeholdet av skroget blir mye mindre over tid. Utvendig som innvendig må jeg tenke på mannskapets sikkerhet, ve og vel og hele båten blir bygget med tanke på best mulige forhold for skipper og mannskap. Blant annet vil arbeidsdekkene få gummidekk og innvendig vil alle få egen lugar, med tv og Internett, samt at vi gir mannskapet en mulighet til å trene på en tredemølle som plasseres i messa og en romaskin i styrhuset. Båten får "Shelterdekk", og både "fiske- og rekefabrikken blir bygget bak i båten for minst mulig bevegelse i sjø.
Vi vil også produsere vår egen is ombord, og det kommer godt med når vi nå skal effektivisere fisket ytterligere. Fra rekene kommer opp med sjøtemperatur vil det gå mindre enn 10 minutter til de har en temperatur på null grader i kjølerommet. Hele fangsten tar det ikke mer enn 1-2 timer å produsere. Det betyr ultraferske varer når vi leverer til mottaket i Mandal, sier Frode.
Hjemme på Bjølle er det samboeren Lise Lunde som styrer butikken. Med deres to barn, 60 høns, to griser og to hester og holde styr på har hun nok å henge fingrene i, sier Frode. - Uten henne hadde ikke dette vært mulig og hun har godkjent den friske satsingen.  Det å være fisker er et spesielt liv, man må være "stor og sterk", og det er jammen meg Lise også, sier han og bemerker at de nå har vært samboere i 11 år. - Det er kanskje på tide å gjøre noe med det, sier Frode.......... 
Lederen av Søgne Fiskelag, Carl Aamodt sier til N247 at rekeflåten er jo ei flåtegruppe omspunnet av mye negativt fokus. Manetproblemer, høye dieselutgifter, etc..
- Det er fantastisk at det finnes krefter i næringen som ser over den dagligdagse problematikken, og velger å kjøre på, og investere med en langsiktig plan. Frode er virkelig en god representant for fiskerinæringen på Sørlandet.
SE HELE PROFILEN PÅ "NYE TEMPO HER >>>
Sist oppdatert 01.06.2013 klokken 23.05 av Nicolai Prebensen
Slik blir "nye" Tempo av Søgne (Foto: Tegning: Vest Wærftet ApS)
Dagens "Tempo" som Frode fisker med i dag. (Foto: Frode Jensen)
Powered by Labrador CMS