- Tilgjengelighet og parkering er forutsetninger for et levende torv

Publisert

- Det er jo veldig positivt hvis det kan skapes ny næringsvirksomhet i Høllen. Dette flotte området er tjent med at flere kan benytte eksisterende og nye tilbud som det åpnes for i foreliggende plan, sier Bjørn Erland fra Næringsforeningen i Kristiansandsområdet. 
Han mener det er en svakhet at det ikke allerede er utarbeidet en plan som ivaretar hele området i Høllen og samtidig ser dette i sammenheng med forbindelsen til Åros.
Et levende torv
I forslaget til ny reguleringsplan for Høllebrygga fremkommer at planen legger opp til at området kan utvikles til å bli et levende torv, og et attraktivt område å besøke spesielt på sommerstid.
Allerede i dagens situasjon tiltrekker Høllen seg mange mennesker i sommersesongen. Det kommer busslaster med turister og dagbesøkende til badeplass og strandområde. Folk kommer med bil eller båt for å handle, kjøpe seg en softis eller bare promenere i havneområdet.
Et levende torv krever aktivitet utover dagens tilbud. Mest nærliggende å tenke på er serveringstilbud i ulike former, salg fra sjørelatert virksomhet og andre lokalproduserte varer. 
Langtidsparkering må bort
- Det er en vesentlig forutsetning for at ny og eksisterende næringsvirksomhet skal kunne overleve på sikt at tilgjengelighet med bil og mulighet for korttidsparkering nær opp til salgsområdet er ivaretatt. Slik planen fremstår nå forsvinner 65 parkeringsplasser. Det kan også se ut til at dette først og fremst rammer de som har behov for korttidsparkering da det er plassene nærmest handleområdet som forsvinner. Parkeringsplassene her nede må prioriteres til handlende, turister, og folk som brukes området til friluftsformål. Langtidsparkering av biler hvor eier er på to ukers båttur hører ikke hjemme i dette området, sier Erland.
Han har selv registrert at i sommerhelger med dårlig vær og en folketom strand, kan det likevel stå rundt 50 biler parkert hele helgen.
Tilgjengelighet
- De som har parkert her er ikke på stranda eller på tur i nærområdet, men tar opp plass i lang tid til alle som skal på dagsbesøk eller kortere turer til området. Vi savner også et bedre tilbud til folk som kommer sjøveien og trenger en kaiplass til båten mens de drar på handletur på land. I dag kan det være problematisk både å komme inn med båt for å handle og også for drivstoffylling til båt ettersom det ikke er avsatt kaiplasser til dette. Vi har gjestehavn på Åros, men her snakker vi om båter med behov for korte stopp, sier den engasjerte næringslivsmannen.
Erland peker på at planen dermed kan ramme grupper som ikke var ment å rammes og at dette også kan ha negativ påvirkning på butikken som allerede ligger på brygga.
- Ny aktivitet er selvfølgelig positivt, men det må være levedyktig og da må tilgjengeligheten for de som skal fylle opp området være på plass, sier han.
Erfaring fra torvsalg
- Jeg synes det er flott og veldig positivt at man vil noe med Høllen og at det kan skapes aktivitet. Det er likevel en forutsetning at det legges til rette for lett adgang til salgsområdene. På en solskinnsdag kan det være yrende liv og folk går gjerne omkring og kikker og handler, men så fort det skyer over eller kommer en bøye vil folk kjøre "til døra" når de skal handle, sier Terje Ø. Pettersen. Han har selv erfaring fra torvsalg med 4640Søgne og vet hvordan det fungerer å drive salg fra torvområdet på Tangvall.
- Sånn er det bare i Søgne. Får du ikke parkert nærme nok, kjører du en annen plass og handler. Sånn vil det også være med et handelsområde på Høllebrygga. Langtidsparkering helt nede ved brygga er ikke viktig. Folk som skal på lengre turer eller en dagstur med rutebåten til Hellesund, tåler å parkere i litt avstand, men den som kommer og skal sikre seg snaddermat til fredagskosen, en sekk poteter til grillaften eller fylle handleposen med andre varer, finner seg ikke i å måtte bære varer til en bil parkert i stor avstand fra salgsboden, sier Pettersen. 
Benytter andre områder til salg
Vi ser i dag at det dukker opp salgsvogner på bensinstasjoner og parkeringsplasser hvor folk har lett tilgang med bil mens torvområdet på Tangvall ligger folketomt tilbake. Det viser hvordan vi prioriterer som handlende og da hjelper det lite med fine torvarealer når menneskene uteblir, sier Pettersen.
Plan- og miljøutvalget i Søgne kommune behandler reguleringsplanen i sitt møte 25. januar, Det er kommunestyret som fatte endelig vedtak i saken.
Uten tilstrekkelig parkeringmuiligheter kan et torvområde i Høllen lett bli et folketomt område (Foto: Arkiv: Nicolai Prebensen)
Med godvær og riktige aktiviteter fremstår Høllen som et attraktivt område for turister og fatsboende. Bildet er fra Hølledagene i 2013. (Foto: Arkiv: Nicolai Prebensen)
Powered by Labrador CMS