Selvbyggerprosjektet sjøsatt etter ett års arbeid.

Jernhesten sjøsatt og døpt

  Nicolai Prebensen
  11. jan 2017
  12:34
Grytidlig, og i et forrykende uvær onsdag morgen, startet den møysommelige jobben med å lirke Torkildsen Graving og Sjøtransports nye selvbygde selvgående lekter ut av «fødestuen» på Høllen vest industriområde.

«Jernhesten» var bredere enn porten, og i forarbeidet måtte porten gjøres bredere ved å skjære bort deler av veggen ut mot sjøen.


Det er nøyaktig ett år siden Geir Torkildsen og gjengen på brygga startet arbeidet med byggingen av lekteren og det hele er et hundre prosent selvbygg. Arkitekten bak bygget er også Torkildsen selv.

- Faktisk så er dette noe vi kommer til å satse på i vintersesongene fremover. Når de nye reglene kommer regner vi med at deler av dagens flåte langs kysten forsvinner og nye kommer til. Når vi får denne til å gå som den skal er det slett ikke utenkelig at vi markedfører og bygger flere på bestilling, sa Torkildsen til N247 sist vinter under byggingen.

Rolige vintre
- Vintermånedene er som regel stille og hva er bedre enn å ha arbeid til de ansatte og bruke de fire-fem vintermånedene til å bygge lektere, sier Torkildsen.

Artikkelen fortsetter under bildet.
Geir Torkildsen med modellen av «Jernhesten» slik han visten den frem i februar 2016. (Foto: Nicolai Prebensen)

Lekteren er bygget for dekkslast. Den skal ikke ha annet enn en 300 hesters Scania under dekk, samt en solid baugtrøster. Båten er 12 meter lang og fem meter bred. Målet er å få den til å gå i skøytefart, noe som tilsvarer rundt ni knop. I krana veide lekteren 30 tonn, og skal ha en nyttelast på samme antall tonn.

Etter sjøsettingen ble «Jernhesten» prøvekjørt, og den gikk noe «durabelig» bakover og svært langsomt forover.

- Det er bare snakk om noen justeringer så vil den gå som ei kule fremover også, sa en strålende fornøyd skipsbygger etter at lekteren var sjøsatt onsdag formiddag.

- Jeg var jo spent på hvordan den lå i vannet, men dette var jo helt perfekt, avsluttet han.

Det har kostet rundt seks millioner kroner å få fullført prosjektet. 

(Bildet under: Tidlig onsdag morgen ble «Jernhesten» lirket ut av produksjonshallen til Torkildsen Graving og Sjøtransport på Høllen vest industriområde. (Foto: Nicolai Prebensen))

"Jernhestens" jomfrutur gikk best bakover. Det ble fikset etter kort tid. (Foto: Nicolai Prebensen)

Feiret sjøsettingen med kaffe og vafler. (Foto: Nicolai Prebensen)






Annonse

Publiseringsløsning levert av UENO      Om personvern på www.n247.no