Mange hjelpere i Søgne

Publisert

Mercy Ships er en internasjonal hjelpeorganisasjon som driver verdens største privateide sykehusskip. Den norske avdelingen er registrert som en stiftelse, og den ledes av Søgne-mannen Roger Vassnes. Vassnes er opprinnelig fra Austevoll i Hordaland..
Han sa opp stillingen i oljeindustrien sist sommer for å jobbe for organisasjonen.
- Min jobb er å drifte den norske delen av organisasjonen, noe som hovedsakelig dreier seg om å skaffe midler og frivillige til Mercy Ships. Sykehusskipet bemannes til enhver tid av 400-500 frivillige ulønnede arbeidere, og de ombord må selv betale for reise, kosthold og losji, sier Vassnes.
30 000 frivillige
- Det er jo litt spesielt, men siden oppstart i 1978 har over 30 000 frivillige vært ombord, og enkelte i mange år. I 2016 vil det ha vært 25-30 nordmenn som har jobbet på skipet, og nylig var en flott gjeng fra Søgne på besøk i fire dager, fortsetter han. Da lå båten i Benin i Afrika.
Høy grad av frivillighet gjør at administrasjonsutgiftene er svært lave.
- Et eksempel på hva som skjer ombord er tallene fra Madagaskar i 2015. 1696 personer fikk livsforandrende operasjoner som:
  • Store godartede svulster som kan føre til kvelning
  • Fødselseffekter som leppe og ganespalte
  • Ortopediske lidelser, brannskader
  • Operasjon av blinde som kan få synet tilbake
  • Kvinner som har overlevd en komplisert fødsel, rikikeren å lekke urin og avføring resten av livet på grunn av skader
  • 6 486 personer fikk en etterlengtet helsesjekk
  • 32 485 fikk tannhelsesjekk, 9 929 av disse fikk tannlegebestilling
- Vi bygger nå et nytt skip og dette vil være klart for levering i 2018. Dette skipet vil ha enda større kapasitet en dagens skip, og begge vil være i drift fremover. Vi regner med at det nye skipet vil være operativt i de neste 50 årene.
Prioriterer sikkerhet
Sikkerhet for frivillige er Mercy Ships høyeste prioritet. Mercy Ships kommer bare til nasjoner på invitasjon fra landets regjering. Rutiner for vurdering av sikkerhet gjennomgås nøye før ankomst og kommunikasjonslinjene til nasjonens myndigheter er tette.
Ved spesielle tilfeller har Mercy Ships samarbeidet med FN om sikkerhet av frivillige. Skulle uroligheter oppstå vil skipet kunne forlate havn senest 24 timer etter ordre om evakuering. Gode rutiner for sikkerhetsvurdering og tett samarbeid med nasjonens regjering har bidratt til at dette ikke har vært nødvendig. På skipet er sikkerheten godt ivaretatt.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Liv og røre ombord på Mercy Ships i Benin, Afrika. (Foto: Privat).

Hjelperen
Bruktbutikken «Hjelperen» på Klepland er en viktig støttespiller for Mercy Ships. Det er menigheten Oasen som eier og driver butikken, men de henter ikke ut en eneste krone fra driften.
12 millioner kroner
- Vi betaler husleie, strøm og litt kaffepenger. Ellers går alle våre midler til hjelpeprosjekter utenfor Norge. Siden 2008 har vi gitt bort over 12 millioner kroner og av dette har Mercy Ships fått litt over 2.75 millioner, sier Paul Nyblin.
Sammen med Anne Marit Øvrebø er Nyblin ansvarlig for den daglige driften av «Hjelperen».
50 medhjelpere
- Vi er over 50 stykker som alle jobber helt gratis. Disse kommer både fra Oasen og fra andre menigheter eller forbindelser. Noen er pensjonister, noen jobber litt, men mange arbeider veldig mye her. Det gjør at vi genererer mye midler som gis bort, er med å holde motivasjonen oppe hos alle de frivillige. I tillegg har vi jo mye moro og har det veldig sosialt bra sammen. Det hadde ikke vært mulig å holde på med dette arbeidet uten alle de som hjelper oss, sier Nyblin som understreker at de også er takknemlige for alle som leverer varer og handler på «Hjelperen».
- Varer som ikke blir solgt, samles opp og sendes etter hvert til en brukbutikk i Romania. Dermed er det svært lite som kastes, sier Nyblin. 
Han forteller videre at det ikke er noe spørsmål ved støtte til Mercy Ships. Organisasjonen er en av tre faste mottakere av bidrag fra «Hjelperen». Flere fra bruktbutikken har besøkt skipet og sett innsatsen deres på nært hold.
Tårer
- Mange kommer tilbake med tårer i øynene etter et slik opphold. De har virkelig fått sett kontrasten til hvordan vi har det her i Norge. Her har vi et apparat som tar seg av oss uansett hvilke problemer vi havner oppi. Andre plasser i verden er du helt overlatt til deg selv den dagen ting ikke lenger fungerer, sier Nyblin.

Artikkelen fortsetter under bildet.
Paul Nyblin og Anne Marit Øvrebø står for driften av "Hjelperen" sammen med rundt 50 frivillige.(Foto: Jon Aamodt).
I likhet med «Hjelperen» drives Mercy Ships helt på frivillig basis. Det er i seg selv en av grunnene til å støtte nettopp denne organisasjonen. Sammen med er barnehjem i Romania og et hjem for HIV-smittede barn i Thailand utgjør hospitalskipet en trio som mottar fast støtte fra Søgne. I tillegg gis støtte til enkeltprosjekter av ulike slag i flere land.

- Lite som skal til
- Hvis vi alle gjør litt, blir støtten til sammen ganske mye. Ofte er det så lite som skal til for at andre skal få en enorm forskjell i livet sitt. Det hver enkelt av oss bidrar med trenger likevel ikke være større enn at vi kan fortsette våre normale liv, men det kan bety et helt nytt liv for den som mottar hjelpen vår, sier Nyblin.
Sist oppdatert 24.12.2016 klokken 14:33 av Nicolai Prebensen
I Benin i Afrika: På besøk fra Hjelperen i Søgne. Foran fra venstre: Kristin Vassnes, Ella Berge, Elisabeth Birkeland, Turid Suvatne og Ellen Knutsen. Bak fra venstre: Roger Vassnes, John Dalane, Jon Anders Birkeland, Kitty Olsen og Lene Vaala. (Foto: Privat)
Omvisning: Noen av jentene fra Søgne som nylig var ombord på Mercy Ships i Benin i Afrika. (Foto: Privat)
Powered by Labrador CMS