Kjempekontrakt til Søgne-entreprenør

Publisert

Maskinentreprenøren Repstad Anlegg AS skal bygge den nye Varoddbrua i samarbeid med selskapet Porr Norge Infrastructure.


- Men det var på hengende håret, sier driftsdirektør Knut Joar Knutsen til N247 fredag ettermiddag.
- Nervepirrende
- Da Statens vegvesen åpnet de lukkede konvoluttene med tilbudene fra de forskjellige selskapene åpnet de fellesanbudet vårt først. Det var på 542 340 042 kroner. Den neste konvolutten de åpnet var fra et utenlandsk selskap og var på over 714 millioner kroner. Et øyeblikk lurte jeg på om vi hadde bommet fullstendig, men hadde vanskelig for å tro det, sier Knutsen.
Driftsdirektøren forteller videre at etterhvert som de andre anbudene ble åpnet viste de seg å være veldig tett opp mot deres eget.
Tett
- Aller nærmest var et italiensk selskap som kun lå en million kroner over vårt tilbud. Tettere blir det ikke, sier han.
Knutsen forteller videre at de ikke går til innkjøp av bløtkake til gjengen på Høllen vest enda. 
- Anbudene skal kontrollregnes av Statens vegvesen, og det kan ha vært regnefeil hos oss eller vår nærmeste konkurrent, selv om det er sjeldent slikt skjer, sier han.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Prosjektet Ny Varoddbru. (Illustrasjon: Statens vegvesen/Rambøll).

Optimisme
Driftsdirektøren forteller videre om en optimisme i bransjen. I løpet av den senere tiden har maskinentreprenøren inngått en rekke større og mindre kontrakter og han sier at nye E39 vil bety mye for mange maskinentreprenører i sør.
- Varoddbrujobben, om den ender med kontrakt, er krevende. Vi skal ta oss av alt grunnarbeide på anlegget og Porr Norge bygger selve brua. Trafikkavviklingen blir tøff, vi ser jo hvor fort det stopper opp i området, selv ved små uhell, sier han.
Dette stresser ikke administrasjonen i Repstad Anlegg veldig mye.
- Jeg føler at vi har svært god erfaring på anlegg med mye trafikk. Det er ikke lenge siden vi jobbet med den nye Vågsbygdveien hvor trafikken kjørte i eller ved anlegget i fire år. Mange av de arbeidene vi utfører er i og langs vei så vi klarer de utfordringene på en god måte, avslutter han.
Nøyaktig hvor mye kontrakten er verdt for Søgne-selskapet vil ikke driftsdirektøren ut med enda.
Fakta om Varoddbrua fra Statens vegvesen:
Oppdraget omfatter bygging av ny bru, endring av gang- og sykkelvegløsningen inkludert tre nye gang- og sykkelvegbruer og riving av hengebrua fra 1956. Den nye brua bygges som en fritt frembygg bru. I tillegg vil det inngå noe vegbygging i begge ender.

Ny Varoddbru skal erstatte dagens hengebru. I framtidig situasjon skal begge bruene ha 2 kjørefelt for den vanlige trafikken og et kjørefelt reservert for kollektivtrafikk, totalt 6 felt. Det vil si at dagens gang- og sykkelveg på eksisterende bru gjøres om til kollektivfelt. Ny gang- og sykkelveg etableres på den nye brua som skal bygges.

Stor trafikk - utfordrende prosjekt
Gjennomsnittlig trafikk på strekningen er ca. 50 000 kjøretøy i døgnet. Det er også en betydelig sykkeltrafikk over Varoddbrua. Den nye brua skal bygges mellom de to eksisterende bruene. Der er det lite plass, noe som gir mange utfordringer. Brua er en stor og komplisert konstruksjon, som er krevende å bygge. Gjennomføring av anlegget vil til tider medføre støy for omgivelsene, forklarer prosjektlederen.

Trafikkavvikling prioriteres
Det skal opprettholdes gang- sykkelveg gjennom anleggsområdet i byggeperioden. I hovedsak skal det opprettholdes to kjørefelt i hver retning i byggeperioden, men det vil bli unntak fra dette. Vi ønsker at trafikkavviklingen og sikkerheten skal være god gjennom anleggsområdet, men vi kan ikke gjennomføre et slikt stort prosjekt uten at det blir konsekvenser for trafikantene.

Det vil bli redusert hastighet på strekningen. Både kjørefelt og gang- og sykkelveg vil bli noe smalere mens arbeidene pågår. Kort sagt vil anleggsarbeidene gjøre at det på strekningen blir verre for trafikantene før det blir bedre. Om tre år får vi en veg og to bruer tilpasset trafikkmengden, og en gang- og sykkelveg med ekspress-standard.

Byggeperiode på tre år
Byggingen starter vinteren 2017, og vil vare i om lag tre år fram til våren 2020.
Anbudet fra Porr Norge og Repstad Anlegg er på i overkant av 542 millioner kroner. (Foto: Statens vegvesen/Rambøll)
Powered by Labrador CMS