Gryende optimisme på Høllen Vest

Publisert

- Jeg mener at allerede i 2017 vil «Repair» avdelingen her på Høllen Vest få mye å gjøre, og det vil bare øke på de nærmeste årene.


Det sier Ivar Olai Nordvik i National Oilwell Varco (NOV) til N247. Nordvik er Product Manager Module Handling og har base ved NOVs anlegg i Tønsberg.
Kompensator
Torsdag hadde han tatt turen til Søgne for å overvåke flyttingen av en 360 tonns tung «Module handling compensator», eller en hiv kompensator som utjevner bevegelser i kranfartøy når det er i sjøen.
- Dette er den kraftigste som noen gang er bygd, og er skrudd sammen og testet her på anlegget vårt i Søgne. Kompensatoren skal ombord på et fartøy som ligger utenfor Brasil og legger rørledninger for oljeindustrien.
Artikkelen fortsetter under bildet.
"Tralla" som fraktet kompensatoren fra NOVs produksjonhall og ned til Hüberts brygge har over 40 hjul, og svinger nesten rundt sin egen akse. Legg merke til hvordan høyden på "tralla" er justert for å utjevne bakkehelningen. (Foto: Nicolai Prebensen).
- På grunn av størrelsen og tyngden har vi hentet en spesialtralle fra England for å få den ned til Hüberts brygge. Der blir den heist ombord i det 140 meter lange kranskipet «Rolldock Sun» som er nederlandsk. Alt skulle vært unnagjort i dag, men dårlig vær i Skagerrak gjorde at kranskipet ikke kommer frem før fredag morgen, sa Nordvik torsdag ettermiddag.
Optimisme
Nordvik forteller om optimismen i oljebransjen, noe som han mener vil slå positivt ut for anlegget i Søgne.
- Nå begynner markedet å røre på seg igjen. Oljeprisen går opp og etter hvert vil rigger, supplyskip, boreskip og alt som kreves for å drive med oljerelatert virksomhet starte opp igjen. Det vil bety mye reparasjoner, og med den kompetansen som finnes her på anlegget vil det generere arbeid fremover, noe jeg er overbevist om, sier han videre.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Det er kraftige dimensjoner på utstyret når 360 tonn skal heises ombord i det nederlandske kranskipet. (Foto: Nicolai Prebensen).
- Den jobben som er gjort med kompensatoren er utført aldeles glitrende av de ansatte og logistikken som er gjort står til en sekser på terningen. Tirsdag ble kompensatoren godkjent og allerede i dag er utskipingsprosessen i gang. Jeg er imponert, sier han.
120 måtte gå
Det var i mars fjor at det ble kjent at NOVs anlegg i Søgne måtte tåle en nedbemanning på over 100 ansatte. Et par håndfulle ansatte er igjen og driver reparasjon- og vedlikehold på utstyr. Nå kan det se ut som om det er lys i en uendelig lang og mørk tunnel som har preget oljerelatert virksomhet i flere år.

Kraftige dimensjoner på den 360 tonn tunge kranmodulen som ble skipet ut fra Høllen Vest fredag ettermiddag. (Foto: Nicolai Prebensen).
Sist oppdatert 09.12.2016 klokken 22:27 av Jon Aamodt
Trond Flatelid er en av de ansatte på NOVs anlegg i Søgne som har jobbet med modulen. Her forbereder han sjaklingen til de kraftige løftestroppene som skal løfte kranmodulen på 360 tonn ombord i kranskipet. (Foto: Nicolai Prebensen)
Fredag ettermiddag ble kompensatoren heist ombord i det nederlandske kranskipet "Rolldock Sun". (Foto: Nicolai Prebensen)
Powered by Labrador CMS