Nye E39 kan bli svindyr for bilistene

Publisert

Rundt 42 prosent av arbeidsstyrken i Søgne jobber i Kristiansand. Tilsvarende tall for Songdalen er 49 prosent. Mange av disse er avhengig av bil til og fra, eller i jobb.


Når nye E39 bygges, skal den bygges blant annet for bompengemidler.
Fvn.no skriver lørdag at Nye Veiers og Statens vegvesens opererer med tall som indikerer at en kjøretur Kristiansand - Mandal vil koste 100 kroner, en vei.
Tre kroner per kilometer
I et innspill til nasjonal transportplan opererer Statens vegvesen med tre kroner i bompenger per kilometer.
- Dette er ikke en uvanlig takst på Vestlandet, så det er ikke totalt urealistisk på E39 heller. Men om dette til slutt blir taksten, er et politisk spørsmål sier Karl Sandsmark i Statens vegvesen til Fædrelandsvennen.
Avisen skriver videre at Sandsmark var med på utrede ny ferjefri E39. Tre kroner per kilometer vil i så tilfelle koste kroner 500 Kristiansand - Stavanger en vei. I tillegg må bilistene betale bompenger ved innkjøringen til byene.

Økte takster
Et enkelt regneeksempel for dagpendlere i Søgne og Songdalen som pendler enten til Kristiansand eller Sørlandsparken vil for førstnevnte bety en årlig kostnad per bil på rundt 24 174 kroner i året. Da har vi regnet tre kroner per kilometer fra Tangvall og inn til bommen på Vesterveien frem og tilbake (kr. 3 x 13,8 kilometer x 2). Summen inkluderer prisen på 32 kroner som blir den sannsynlige nye taksten i bommene inn til Kristiansand (passering Vesterveibommen).
Når det i 2017 skal vedtas en ny bymiljøavtale kan det se ut som om at det bygges en bomring rundt Sørlandsparken og antar vi en pris på 20 kroner inn i parken og antar at det ikke vil koste å komme ut igjen må vi legge til 4 560 kroner. I tillegg får man en ny «32 kroner» på Bjørndalssletta på hjemveien. 
Rabattordninger
Totalt vil bompengekostnadene for en bil fra Tangvall til Sørlandsparken fem dager i uka (228 arbeidsdager) bli 38 030 kroner i året, eller 166 kroner per arbeidsdag. Da har vi ikke regnet med rabattordningene som finnes ved bruk av bombrikke.
- Tidenes landeveisrøveri
- Jeg har tidligere kalt dette «tidenes landeveisrøveri» og «galematias». Nå vet vi jo ikke hva de endelige bomsatsene blir, men det er jo en kjent sak at vi i FrP ikke vil ha bompengefinansiering når nye veier skal bygges, sier lokal- og fylkespolitiker Christian Eikeland (bildet) til N247 mandag.
- Dessverre er vi alene på Stortinget om å mene dette. Alle de andre partiene går inn for bompengefinansiering og det er den føringen Nye Veier har fått når ny E39 skal bygges. At vi som bor sør for Kristiansand og skal østover og i tillegg blir belastet etter nye satser som følge av bymiljøpakka i Kristiansand, treffer oss hardt, fortsetter han.

- Oljefondet stiger
- Oljefondet har i dag 7 147 milliarder på bok og det er en forventning om at fondet stiger til 8,2 milliarder innen 2020. Vi mener at veibygging skal betales med statlige midler, men når det politiske flertallet mener noe annet blir det enda dyrere å bruke bil fremover.
- Jo flere som kjemper aktivt mot bompenger, jo større er sjansen for at bompengefinansiering minker. Blir det så dyrt å kjøre bil kan det tenkes at folk som må bruke bil velger andre veier, og da faller jo deler av trafikkgrunnlaget for bompengefinansieringen bort, og det blir økt belastning på de mindre veiene. Det er både farlig og lite miljøvennlig, avslutter han.
Torsdag ble det kjent at Nye Veier AS planlegger hele ni bommer mellom Kristiansand og Lyngdal. Prislapp: 207 kroner. (Kilde: NRK og Fædrelandsvennen).
Sist oppdatert 10.11.2016 klokken 21:18 av Nicolai Prebensen
Dagens E39 trasse ved Grauthelleren. (Foto: Arkiv, Nicolai Prebensen)
Powered by Labrador CMS