Interpellasjon om kollektivtilbud

Publisert

Interpellasjon til kommunestyremøtet i Songdalen 26.10.16 fra Ida Grødum, kommunestyremedlem Songdalen Høyre.
 
Ordfører.
 Det er allment kjent at 67 prosent av Songdalens yrkesaktive innbyggere pendler. Dette tallet er høyest på Sørlandet.
Songdalen har en nær tilknytning til våre naboer i regionen både når det gjelder avstander, næringsutvikling, samferdselsutfordringer og tjenesteinnhold. Derfor har mye av diskusjonene rundt kommunereformen også handlet om nærhet og likhet oss kommuner imellom.
Songdalen skal være stolt av at vi legger til rette for næringsliv på blant annet Mjåvann industriområde, men kommunen har dessverre ikke nok arbeidsplasser alene til alle våre innbyggere, så da er det naturlig at man må reise både vest, nord og østover.
I dagens samfunn, og med den konkurransesituasjon som vi opplever her på Sørlandet, er det nødvendig å utvide arbeidsmarkedet i regionen. Dette kan da innebære økt pendling, eller at folk flytter nærmere arbeidsplassen. For de fleste er det i dag helt greit med opptil 45 minutters reisetid mellom bosted og arbeid, og noen aksepterer enda lenger arbeidsreise.
I Fædrelandsvennen 12. oktober kan man lese at AKT vil satse og gi full trøkk på busstilbudet i Kristiansand. Hele 60% økning i tilbudet har de beregnet seg frem til. Blant annet blir det stor satsing fra de enkelte bydeler, og med en direkterute til Sørlandsparken fra Voiebyen.
 
Det kommer samtidig frem at det blir liten satsing i omegnskommunene, hvor for eksempel en direkterute fra Søgne til Sørlandsparken ville hatt særlig stor effekt for å få ned bilbruken.
 
Mange innbyggere i Songdalen og Søgne arbeider i Sørlandsparken. En busstur på denne distansen tar godt over 1 time, og det er dobbelt så lang kjøretid som med bil. I en ellers travel hverdag, har kjøretiden høy prioritet i hvor folk ønsker å arbeide og bosette seg.
 
Bymiljøavtalen har kommunen nylig sendt høringssvar på, og man kan jo si hva man vil om økte gebyrer og vekst i kollektivbruk som resultat av avtalen,  men vi kan ikke si oss enige om at et knutepunktsenter på Nodeland nødvendigvis vil gi en automatisk styrking av kollektivtilbudet inn til Kristiansand sentrum eller til Søgne.
En satsing på pendlere fra nabokommuner vil ha en naturlig og god effekt på både miljø og klima, men også vil det bidra til å opprettholde et tilfredsstillende nivå i kollektivtilbudet både på buss og tog.
Målet med kollektivsatsingen i Kristiansandsregionen skal være at folk velger kollektiv i stedet for bil. Da må det tilrettelegges for at også pendlere fra nabokommunene får denne muligheten, spesielt siden de er en stor del av rushtrafikken gjennom Kristiansand sentrum.
 
Ordfører sitter som medlem av ATP-utvalget, og har tilgang til å påvirke planer for Vest-Agder. Dette er en viktig posisjon for våre innbyggere og for at det skjer utvikling og styrking i alle deler av regionen.
 
Spørsmål:
- Hvilket fokus har ordfører hatt i ATP-utvalget på denne problematikk og hvilke tiltak har ordfører bidratt med for å styrke kollektivtilbudet fra Songdalen til Kristiansand og Søgne?
- Vil ordfører foreslå en direktebuss fra Brennåsen til Sørlandsparken, uten stopp i Kvadraturen - til ATP-utvalget og i forhandlingene om Bymiljøavtalen? Dette for å sikre innbyggere vest for Kristiansand et likeverdig kollektivtilbud til sine arbeidsplasser.
- Hva vil ordføreren gjøre fremover for at kollektivtilbudet styrkes for Songdalens innbyggere, som effektivt vil resultere i lavere bilbruk og samtidig at klima-/miljømålene overholdes i regionen?
 
Direktebuss for Brennåsen til Sørlandsparken er ett av ønskene til interpellanten. (Foto: Arkiv: Nicolai Prebensen)
Powered by Labrador CMS