Hølleveien har førsteprioritet

Publisert

Hovedutvalget for samferdsel, areal og miljø (SAM-utvalget) i Vest-Agder fylkeskommune fattet 9. mars vedtak om at Handlingsprogram for fylkesvei frem til 2021 skal revideres. I den forbindelse har utvalget bedt kommunen sende en "tydelig prioritert" liste over hvilke fylkesveier kommunene ønsker utbygginger eller utbedringer av.

- Kan godt hende det er Hølleveiens tur
Kommunene har fått frist til 20. oktober med å levere prioritetslisten.
19. oktober behandler formannskapet i Søgne administrasjonens «ønskeliste» hvor det i saksfremlegget prioriteres i denne rekkefølge:
  1. Hølleveien
  2. Langenesveien - Stausland - Langenes skole
  3. Ny bro over Søgneelva ved nytt kryss på E39 Monan/ny vei til Mjåvann
  4. Utbedring av fylkesveier i forbindelse med E39 utbyggingen
Det er ikke endelig avgjort hvor mye penger som skal brukes til utbedring/nybygging av fylkesveier i Vest-Agder men i dag er rammen 100 millioner kroner per år.
- Hølleveiens tur
Den 17. august var lederen av SAM-utvalget, Gisle Saudland (Frp) i Søgne for å se på Hølleveien og der strakk utvalgslederen seg langt i å love fortgang i «Hølleveiprosjektet».

- Jeg mener at hvis politikerne i Søgne kommer med klare og få innspill til denne planen innen oktober i år, kan det godt tenkes at vi kan få til en adskillig større bevilgning i den nye planen enn de pengene som nå ligger i potten. Dette er en veistrekning med store utfordringer og når 12 000 kjøretøy passerer forbi denne barneskolen vil vi i Fremskrittspartiet sette fokus på akkurat dette veistykket, sa Saudland den gang.

 
I saksfremlegget står det blant annet om begrunnelsen for prioriteringen:
"Hølleveien er den den mest trafikkerte fylkesveien i kommunen. Trafikktellinger gjennomført i 2015 viser at årsdøgntrafikken på Hølleveien ligger på over 10 000 biler. Statens Vegvesen (SVV) har varslet oppstart av planarbeid for Hølleveien på strekningen fra Tangvall (nord for krysset mellom Hølleveien og Tangvallveien) til Stauslandsveien. 

I oppstartsvarselet er det beskrevet at formålet med planarbeidet er å bedre trafikksikkerheten for gående og syklende på strekningen, samt legge til rette for gåing og sykling".
Støtte
"I «Regional plan for Kristiansandsregionen» fra 2011 er det pekt på at det vest for Kristiansand er overskudd på boliger og underskudd på arbeidsplasser. I en vurdering av ulike potensielle areal for utbygging til næringsformål kommer Toftelandslier svært godt ut. Ei ny bro ved Monan-krysset vil gi en veldig god adkomst, rett fra et nytt næringsområde og ut på ny E 39", skriver saksbehandleren i saksfremstillingen. 

Songdalen kommune har bedt om støtte til bygging av lokal tilførselsvei fra Mjåvann industriområde til Breimyrkrysset når nye E39 bygges. 
"Det pekes på at Mjåvann industriområde er viktig for regionen, og har betydelig innpendling fra nabokommunene. Det vises også til at veien vil gi stor samfunnsøkonomisk nytte dersom den bygges samtidig med ny E 39, analysen fra Rambøll ligger ved saken.

Motvirke underskudd av arbeidsplasser
Administrasjonen mener disse to prosjektene bør vurderes likt. Begge handler om å få størst mulig samfunnsnytte av en ny E39, og begge handler om områder som skal bidra til å motvirke underskuddet på arbeidsplasser vest for Kristiansand", står det i saksfremstillingen.
I tillegg til disse prosjektene ber også Søgne kommune om å prioritere å utrede forbedringer langs hele Langenesveien frem til Kristiansand grense. Likeledes ønskes ny bro over Søgneelva ved Sebbetåa, samt ny bro over elva ved Tofteland.
Hølleveien er på førsteplass på prioriteringslista til Søgne kommune når fylkeskommunen ber om en "tydelig prioritert" liste over hvilke veiprosjekter kommunen ønsker å få gjennomført så snart som mulig. (Foto: Arkiv, Nicolai Prebensen)
Powered by Labrador CMS