
Et farlig stykke vei
Under "Åpent kontor" på Try tirsdag kveld kom det tydelig frem at Statens vegvesen er bekymret for rasfaren på E 39 fra Try innerst i Trysfjorden og opp bakken mot Søgne. Strekningen har hatt rasulykker tidligere med fatale følger, og lokalbefolkningen mener det raser mye mer enn Statens vegvesen er klar over.
- Vi ser til stadighet at det rister i lyktestolpene oppover mot Holmenfoss, og vi rydder ofte veien for stein uten at det blir meldt fra om det, sa flere av de fremmøtte. Bedehuset var fylt til randen av hus- og hytteeiere og de viste stor interesse for den fremtidige E 39 utbyggingen fra Lindelia til Livold (Lindesnes).
Mot slutten av møtet ble rasproblematikken tatt opp og prosjektleder i Statens vegvesen, Nils Ragnar Tvedt var klar på at skulle de største blokkene løsne, ville det skape en bølge på 5 - 6 meter innover i fjorden og skape ødeleggelser. - Vannet ville nok komme inn hit (i Bedehuset, red. anm.), sa Tvedt.
Rastak
- Vi har følere i fjellet slik at vi kan få varslet om noe skulle skje, men det er ønskelig at vi får sikret dette så fort som mulig. Også med hensyn til bruk av nåværende E 39 til bruk som vei for kjøretøy og andre trafikanter som ikke kan bruke en kommende firefelts motorvei, håper vi å starte opp dette arbeidet så fort som mulig. Ambisjonene er to år, sa han.
- En løsning er å bygge "rastak" som ikke er pent, men et slikt tiltak vil i alle fall holde unna de mindre steinene, men neppe de store blokkene vi har lokalisert og satt følere på. Hele strekningen har rundt 150 rasfarlige steder, og selv om sjansene for å bli truffet av ras er små, ønsker vi å løse dette problemet så fort som mulig. Problemet er at fjellsiden er så vanskelig å komme til i at sikring ved bolting er nærmest umulig, sa prosjektleder Nils Ragnar Tvedt.
Sist oppdatert 28.02.2014 klokken 09.04 av Nicolai Prebensen

- Hvis en stor blokk faller i Trysfjorden vil bølgen nok komme inn i bedehuset her på Try, sa prosjektleder Nils Ragnar Tvedt under møtet tirsdag (Foto: Ukjent)

prosjektleder i Statens vegvesen, Nils Ragnar Tvedt under møtet tirsdag. (Foto: Ukjent)