- Vet ikke om jeg tør

Publisert

- Det hadde vært sabla gøy men det er jo ett litt galmannsprosjekt da, sier André Kløvfjell til N247 søndag kveld.


Kløvfjell er mannen bak «Superspeed IV», supersjekta som han, sammen med gode kamerater bygget for å delta i fjordårets sjekterace i Ny-Hellesund.
- Det har seg slik, fortsetter han.
120 000 visninger
- Da videoen på N247 hadde passert 70 000 visninger sa jeg til Petter Langholm som var med i prosjektet at passerer videoen 100 000 visninger får vi ta dette helt ut og lage et race over Skagerak. Nå har nærmere 120 000 lastet ned videoen og jeg kan jo ikke trekke meg nå, sier han.
Underkant av fire timer
ColorLines «Superspeed 1» bruker 3 timer og 15 minutter på overfarten med en marsjfart på 27 knop. «Superspeed IV» har en antatt fart på rundt 25 knop og skal derfor ikke bruke så mye lengre tid.
- Nei men til forskjell for ferja må jeg nok bunkre underveis, hvis det blir noe av, sier Kløvfjell.
Galskapsprosjekt
- Dette er jo egentlig et galskapsprosjekt og jeg er ikke sikker på om det blir noe av. Vi må jo ha følgebåt, massevis av sikkerhetsutstyr, men det er klart at det er en fristende tanke. Jeg tror ikke mange har rast over Skagerrak i en 23-fots tresnekke i 25 knop, sier han og legger til at dette er diskutert litt med gjengen bak «supersjekta».
- Har vi følgebåt og Skagerrak ligger flatt som et stuegulv en kveld til sommeren er det jo verdt å tenke på. Jeg har jo mer eller mindre lovet dette, men vi får se hva som skjer. Det hadde jo vært kult å få til et race med flere sjekter, legger han til litt tankefull. 
Gjengen bak supersjekta. F.v. Morten Hille Rosseland, Petter Langholm, André Kløvfjell og Arne Landsverk. (Foto: Arkiv, Nicolai Prebensen)
Det gikk unna under den aller første prøveturen med "Superspeed IV" sist sommer. (Foto: Arkiv, Nicolai Prebensen)
Powered by Labrador CMS