- For det første. Meldingen i sosiale medier om at Flekkerøytunnelen skal åpnes for kjøring nattestid, var feil. Det er nå rettet. Som sagt tidligere skjer dette ikke før alt arbeid er ferdig i slutten av april, sier byggeleder Martin Folkestad i Statens vegvesen.
Fylkesvei
Folkestad sier videre at dette er en fylkesvei, så arbeidet gjør vi på vegne av Agder Fylkeskommune.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
- Vi har under hele prosessen gått ut med at oppdraget vil bli avsluttet først i slutten av april. I de siste dagene før det blir døgnåpent igjen, skal hele anlegget testes, sier Folkestad, som samtidig forteller hva de lange «rørene» som henger langs hele tunnelveggen er ment til.
- Dette er såkalte ledelys. Hvis noen løfter ut et av brannslukkingsapparatene, så slås disse leselysene automatisk på. Samtidig vil det også gå en alarm om dette til vegtrafikksentralen i Porsgrunn, sier Folkestad til N247.
Tre stykker
Folk som ferdes i tunnelen i dag på enten to, fire eller flere hjul, har sikkert fått med seg at det er plassert en «stålcontainer» tre forskjellige steder et lite stykke inn i fjellveggen. En i bunnen, og en i hver av bakkene.
- Vi bruker gjerne å kalle disse containerne for «rom for assistert redning». Slike containere blir også gjerne brukt i gruvedrift og i Nordsjøen, sier Folkestad, og legger til at containerne hver og en kan ta i mot 12 personer hvis uhellet først skulle være ute.