Derfor stenges Flekkerøytunnelen om nettene

Publisert

Siden Flekkerøytunnelen stengte mandag 15. august klokken 22.00 og frem til 05.30, og gjorde klart for kolonnekjøring, har det vært mange beboere på øya som har tatt i bruk sosiale medier. Og spørsmålene er mange, veldig mange.
- I løpet av sommeren har vi i Agder Fylkeskommune også fått en del forespørsel angående tunnelen og stenging av den. Både per telefon og e-post. Arbeidet skulle jo vært satt i gang i mai måned, men det har vært problemer med leveringer av diverse utstyr, sier rådgiver Jan Øyvind Pedersen til N247 onsdag.
- Vi mener det er blitt godt opplyst om stengingen sist mandag. Det har blant annet vært publisert i medier, og vi har sendt ut informasjon på sosiale medier, sier Pedersen, som onsdag gir en forklaring på hvilket arbeid som skal gjøres i den 2,3 kilometer lange tunnelen, og ikke minst om sikkerheten, kolonnekjøring og det øvrige arbeidet.
Pedersen sier videre at det er mye arbeid som skal utbedres for å tilfredsstille Tunellsikkerhetsforskriften.
Lang liste
- Overvannsystemet skal utbedres, det innebærer oppgraving av fortau i deler av tunnelen. Det skal sprenges ut tre rom for redningscontainere. I tillegg skal ventilasjonssystemet byttes ut, og det kommer 30 nye vifter i tunnelen. Videre får hele strekningen nytt lysanlegg og flere nye nødstasjoner, sier han. 
Han forteller videre at det kommer en lyslist på veggen gjennom tunnelen. Det kommer også et høyttaleranlegg og det skal bygges to tekniske bygg, ett i bunnen og ett utenfor Flekkerøytunnelen.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Arbeidene i tunnelen skal pågå i ni til ti måneder. (Foto: Arild Hansen, arkiv).
Behov
- Mange av disse arbeidene innebærer at det er behov for å stenge tunnelen om natten slik at det kan jobbes uhindret i perioder. Dette av hensyn både til trafikanter og de som skal jobbe i prosjektet, samt at det blir mulighet til å få noe effektiv arbeidstid, forteller rådgiveren videre.
Pedersen avslutter med å forklare at trafikk i tunnelen til nesten enhver tid ville foruten å være til fare for trafikanter og arbeidere, medført veldig urasjonell drift og en mye lenger anleggsperiode.
Arbeidene i Flekkerøytunnelen skal foregå i rundt ni til ti måneder, hver natt, også i helgene. (Foto: Arild Hansen)
Powered by Labrador CMS