- Vil ta litt lenger tid

Publisert

Nye Veier har tidligere i år utsatt oppstart av nye veiprosjekter med bakgrunn i endret kostnadsbilde i bransjen. E39 videre vestover fra Mandal og Ytre ringvei rundt Kristiansand er to av prosjektene som er skjøvet ut i tid. 
Under sitt besøk på Sørlandet fredag og lørdag understreker Høyres partileder Erna Solberg overfor N247 at den situasjonen som har oppstått ikke må føre til at vedtatte utbyggingsplaner avlyses eller nedskaleres. 
- Det vil ta litt lenger tid å få bygget veiene, men vi kan ikke bare pøse inn mer penger i en økonomi som allerede er opphetet. Dagens situasjon med kamp om arbeidskraft og kostnadsbildet trenger ikke vare ved, og det er viktig at nye veier ikke avlyses. De skal bygges, selv om det kan ta noe lenger tid, sier Solberg. 
Artikkelen fortsetter under bildet. 
Høyres partileder Erna Solberg med brakkebyen til veibygger AF Gruppen på toppen av Mjåvann industriområde i bakgrunnen. (Foto: Jon Aamodt). 
Hun viser videre til at det ligger i Nye Veiers mandat å forvalte de midlene som tildeles på beste mulig måte slik at samfunnet får mest igjen, og gjentar at det vil være uheldig dersom veiprosjekter blir avlyst eller vesentlig endret ut fra endrede politiske signaler. 
Skal produsere «Høyregull»
Solbergs uttalelse kommer før følget med partileder og lokale partitopper skal vestover i fylket og der blant annet se på utbygging av ny trafikksikker firefelts motorvei mellom Kristiansand og Mandal. På veien vestover fra Kristiansand har følget vært innom Sørlandschips på Mjåvann industriområde. Det er denne produsenten som i forbindelse med valgkampen i forkanten av neste års lokalvalg skal produsere blå poser med «Høyregull», og da var det kanskje naturlig at følget avla et besøk til fabrikken på toppen av det lokale industriområdet. 
Sørlandschips med røtter tilbake til 1990 er i dag en del av gruppen Scandza med 800 ansatte og ni fabrikker innenfor foredling av norske råvarer. Fabrikken har i dag en markedsandel på chips i Norge på 28 prosent og har hatt en volumøkning på 300 prosent siden 2008. Potetene til chipsproduksjonen leveres i hovedsak fra 40 norske bønder i området Mandal til Elverum, men må i noen grad suppleres med danske poteter når råvaretilgangen i Norge ikke er tilstrekkelig. 
Under møtet med politikerne lørdag var det to forhold bedriftens ledelse retter oppmerksomheten mot. Som mange andre norske produsenter møter også Sørlandschips utfordringer med skyhøye energipriser, ikke bare elektrisk kraft, men også propangass som benyttes i store mengder. I tillegg var bedriftsledelsen opptatt av det de oppfatter som urimelige tollsatser på import av potet når det norske markedet i perioder av året ikke er leveringsdyktige på råstoff til chipsproduksjon. 
Over 100 smaksvarianter
Solberg var avslutningsvis opptatt av hvor mange ulike smaksvarianter av Sørlandschips som har vært produsert i kortere eller lengre perioder. Svaret er at det har vært produsert over 100 ulike smaker, men det er fortsatt salt som er den dominerende smaksvarianten med en markedsandel på 38 prosent. For den som venter på noe nytt ble det opplyst at det om ikke lenge vil bli produsert Sørlandschips med smakstilsetning av «Hockeypulver». Om den vil slå an vil bare tiden vise. 
Sist oppdatert 07.08.2022 klokken 10:12 av Nicolai Prebensen
Erna Solberg, Mathias Bernander og Ida Grødum på vei til møtet med representanter fra Sczndza og Sørlandschips lørdag. (Foto: Jon Aamodt)
Poser med Høyregull var allerede på plass da Høyre-politikerne besøkte Sørlandschips lørdag. (Foto: Jon Aamodt)
Powered by Labrador CMS