- Hurtigladeren står klar på brygga

Publisert

Det er torsdag ettermiddag, N247 er på en sjelden visitt i Mandal, nærmere bestemt på bryggekanten til Svein Walvick og båtbyggeriet hans nesten ved utløpet av Mandalselva.


Stedet er et museum i seg selv, det er ikke båtbyggeren.
Klokken er rundt 17.00, og byggenummer 250 skal snart møte sjøen for første gang. Det er en 22 fots åpen Walvick-sjekte som ble bestilt for tre år siden, under sjekteracet i 2019.
Det er ingen nyhet at den usedvanlig dyktige båtbyggeren bygger flotte båter i tre, men denne sjekta er noe helt nytt, den har el-motor på 13 hestekrefter, drevet av seks 52-ampere batterier og skal til Søgne.
- Verdensnyhet
- Jeg har ikke hørt om andre som har bygget tresjekte med el-motor, og Pål mener at dette er en verdensnyhet. Det får han stå for selv, sier Walvick til N247s reporter på stedet.
Pål er selvsagt Pål Try, kjent som en råtass bak bensinslukende rallybiler og mange sprell, mindre kjent som rørlegger.
Sjekta skal kunne gå i rundt 15 timer uten ladning og har en usikker toppfart, men under jomfruturen på Mandalsevla nærmet toppfarten seg 10 knop, uten at dette kan bevises. Tallet ble tippet av skuelystne på land.
Smykke
- Den er et smykke, og Walvick er et unikum. Sjekta er fantastisk fin og skal brukes mye fremover. Det er allerede klargjort for teinehaler, og sjekta blir en selvfølgelighet å se under hummerfisket til høsten. Det er en bruksbåt, slår Try fast.
Walvick selv sier at hele prosjektet ble litt forsinket på grunn av to hofteoperasjoner, men etter mye pågang fra Pål klarte han å få den ferdig til årets sjekterace førstkommende lørdag.
Kona til Try, Hege Nygård stod for den høytidelige dåpen av 22-foteren og beklaget at hun ikke hadde tatt på seg sin fineste sommerkjole.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Jomfruturen til «Ja» på Mandalselva torsdag ettermiddag. Båtbyggeren Svein Walvick liker ikke helt «fillemotorer» men var litt imponert over farta til sin nybygde åpne sjekte. (Foto: Nicolai Prebensen).
- Dette er jo et stort ansvar, og det tok tid for å finne et godt navn, navnet ble bestemt endelig i ettermiddag, og navnet blir «Ja». Det passer fint og er svært positivt ladet. Det blir mange gode stunder ombord i «Ja», og vi ser frem til en fin sommer, sa hun i det sjampagneflasken skulle knuses mot ripa.
Det gikk ikke på fem forsøk, men båtbyggeren visste råd og hentet et spett som flaska ikke kunne stå i mot. «Ja» er i skrivende stund på vei til Søgne, hvis den da ikke har tømt batteriene underveis.
- Hurtigladeren står klar på brygga. Den ble montert nylig, sier Pål Try lattermildt. 
«Strømsjekta» skal delta i årets sjekterace fra Trysnes Brygge førstkommende lørdag.
Svein Walvik har fiske som hovednæring, men har bygget trebåter i en mannsalder i tillegg. Her legger han siste verket på det som kan være verdens første nybyggede tresjekte med el-motor. (Foto: Nicolai Prebensen)
Pål Try, passasjer, og båtbygger Svein Walvick under jomfruturen til "Ja" i Mandal torsdag ettermiddag. (Foto: Nicolai Prebensen)
Powered by Labrador CMS