- En gledens dag
Med 11 mot fire stemmer (FrP, Sv, MDG) vedtok formannskapet i Kristiansand tidligere denne måned at utbygging av E39 Ytre ringvei delfinansieres med bompenger.
Onsdag kveld ble saken behandlet i bystyret før den kan sendes til Samferdselsdepartementet og fremmes for Stortinget. Formannskapets innstilling om å bygge ut Ytre ringvei med bompengefinansiering ble i bystyret vedtatt med 47 mot 24 stemmer (FrP, DEM, MDG, SV, R, V og en Uavh.).
Et punkt om rabattsystem og takstgrupper ble deretter vedtatt med 56 mot 15 stemmer, mens et nytt punkt om pris for bompasseringer ble vedtatt med 49 mot 22 stemmer.
Ønsker ikke ny vei
SV ønsker ikke at det bygges ringvei rundt sentrum. Partiet mener det ikke er behov for ytterligere en trase mellom øst- og vestsiden av sentrum. Dette begrunnes blant annet med at 20 prosent nedgang i trafikken gjennom sentrum vil gi mindre bompenger til byvekstavtalen, midler som kan benyttes til kollektivtiltak og tiltak for gange og sykkel. Sammen med MDG fremmet partiet forslag om ikke å bygge Ytre ringvei, og sier videre i sitt forslag til vedtak at bystyret støtter ikke den foreslåtte utbyggingen av Ytre Ringvei, da dette motorveiprosjektet forventes å ha store negative klima- og miljøkonsekvenser. Dette er sløsing av fellesskapets midler enten den finansieres gjennom bompenger eller over skatteseddelen. Ved voteringen fikk dette forslaget 14 stemmer.
- Gratulerer
- En gledens dag. Ringveien vil gi bedre luftkvalitet i sentrum, men vi skulle gjerne sett en koordinering av bompenger mellom ringveien og veien gjennom sentrum. Gratulerer til bystyret som i dag vedtar denne veien, uttalte KrFs gruppeleder Jørgen Kristiansen.
- En betydelig del av tungtrafikken vil benytte ringveien, noe som vil har stor betydning for trafikkavvikling og luftkvalitet i sentrum, kommenterte Høyres Terje Ø. Pettersen som også støttet KrFs gruppeleder samtidig som han gjorde det klart at det var helt uaktuelt å støte Demokratenes forslag om å bygge veien uten bompenger samtidig som kommunen forskutterer finansiering av den nye veien.
Vil ha vei uten bompenger
Demokratenes Nils Nilsen ville gjerne har Ytre ringvei, men uten bompenger. Partiet fremmet følgende forslag: 1. Kristiansand Kommune ber staten fullfinansiere ytre ringvei uten bompenger. 2. Kommunen og fylket går alternativt i dialog med staten om forskuttering av prosjektet frem til fullfinansiering gjennom statsbudsjettet og NTP foreligger. 3. Utbyggingen av Gartnerløkka settes på pause frem til ytre ringvei gjennom Kristiansand er ferdig bygget. Demokratenes forslag ble nedstemt mot 16 stemmer.
Heller ikke FrP er tilhenger av bompenger, selv om du ønsker Ytre ringvei velkommen, og partiets representant Christian Eikeland lovet å fortsette kampen for at Nye Veier tilføres tilstrekkelig kapital til at innkreving av bompenger ikke er nødvendig.
- Stas å være med på å vedta noe som kristiansanderne har ventet på i femti år, kommenterte Sps gruppeleder, Reidar Heivoll som samtidig la vekt på at han var glad for at det aller meste av veien legges under bakken og ikke fører til inngrep i natur og terreng.
25 kroner
Forslaget fra Nye Veier, som nå er vedtatt, innebærer at det kreves inn bompenger på to stasjoner og i begge retninger. Prisen for hele strekningen fra Grauthelleren til Vige vil etter dagens kroneverdi være 25 kroner for personbil og 49 kroner for tyngre kjøretøy. Med bombrikke og avtale vil prisen for personbil bli kroner 20 når rabatt er trukket fra. Nullutslippsbiler skal i tillegg ha 50 prosent rabatt på personbilprisen.
Kan bli byggestart neste år
Etter at Nye Veier har gjort nye vurderinger av trase og fremskyndet mulig oppstart av ringveien rundt Kristiansand er arbeidet med detaljregulering for strekningen nå inne i sluttspurten. Blir reguleringsplanen godkjent av Kristiansand kommune og Stortinget sier ja til bompengefinansieringen kan bygging av Ytre ringvei starte opp i løpet av 2023.
Sist oppdatert 16.02.2022 klokken 22:09 av Jon Aamodt
Grauthelleren, her møtes motorveien som nå er under bygging og Ytre ringvei som trolig kan påbegynnes i 2023. (Foto: Nye Veier AS)