Innfører piggdekkgebyr og panteordning

Publisert

Mot stemmene til PP, DEM, FrP, KrF, H og tre uavhengige representanter vedtok bystyret i Kristiansand onsdag kveld å innføre gebyr for bruk av piggdekk innenfor en definert sone rundt sentrum av Kristiansand. 37 representanter stemte for, mens 34 stemte imot å innføre avgiften. 
- Det er ikke hvor du bor, men hvor du kjører som avgjør om gebyret utløses. I det øyeblikk du kjører inn i gebyrsonen må du betale, sier Stein Erik Watne, kommunens saksbehandler på saken. 
Artikkelen fortsetter under annonsen
Mot stemmene til FrP og tre uavhengige vedtok bystyret samtidig å innføre en panteordning for bilister som bytter fra pigg til piggfritt alternativ. 
Ved kjøp av inntil fire nye piggfrie vinterdekk og samtidig innlevering av tilsvarende antall piggdekk hos registrert dekkforhandler i Norge i perioden 1.11.21 - 24.04.22 skal dette kompenseres med kroner 300,- pr. dekk. Det er knyttet vilkår til denne panteordningen om tilhørighet til Kristiansand, og ordningen kan benyttes en gang per bil. 
Lang diskusjon
På tross av at denne saken har vært behandlet i flere hovedutvalg og i formannskapet, brukte bystyret godt over halvannen time på å komme frem til sin beslutning. Ordningene skal tre i kraft fra 1. november i år, og fra flere hold ble det påpekt viktigheten av å innføre tiltakene samtidig, selv om teknisk direktør var usikker på om panteordningen kunne gjennomføres i tide til kommende vintersesong.
- Et makkverk
Reduksjon av svevestøv har vært det viktigste argument for innføring av tiltakene. Motstanden mot gebyr har vært begrunnet i ønsket om å belønne i stedet for å benytte pisk, og når de mer perifere deler av kommunen er holdt utenfor gebyrsonen er dette begrunnet i lite problem med svevestøv i disse områdene samt bilistenes følelse av trygghet ved å benytte piggdekk. 
I saksutredningen opplyses at gebyrets størrelse er fastsatt i sentral forskrift, og vil være kroner 1.400 per sesong, kroner 450 per måned og kroner 35 per dag. For bil med tillatt totalvekt 3.500 kilo eller mer vil gebyrsatsene være den dobbelte. Blir du tatt for å ikke betale ordinært gebyr, vil prisen være kroner 750. 
De økonomiske beregningene som ligger til grunn for koalisjonens budsjetterte inntekter ved innføring av gebyret ble også etterlyst i debatten og Høyres Terje Ø. Pettersen (bildet)brukte sterke uttrykk og betegnet fraværet av tallmateriale som et «makkverk». 
Kompromiss
Både Senterpartiet og uavhengig representant Fardal gjorde det klart at de er lite komfortable med å stemme for innføring av gebyret, men viser til at de er en del av en budsjettkoalisjon og forholder seg lojalt til denne. 
Det er videre vedtatt at ordningen skal opphøre når minimum 85 prosent av bilistene kjører piggfritt. 
Roy Fardal gjorde det klart at han er lite komfortable med å stemme for innføring av gebyret, men viser til at gruppen er en del av en budsjettkoalisjon og forholder seg lojalt til denne. (Foto: Jon Aamodt, arkiv)
Powered by Labrador CMS