- Ser på det etter ferien

Publisert

Fredag kveld skjedde det folk har fryktet i mange år langs fylkesveien på Flekkerøy, på toppen av bakken der du tar ned til det gamle fergeleiet på Lindebø. En kvinnelig syklist slo salto etter å ha kjørt ned bakken på gang og sykkelstien og ut mot en ny og forhøyet fortauskant, hvor det ikke fantes noen som helst form for varsel.
Helt nytt
I de siste månedene har det foregått mye arbeid på bakketoppen og videre nedover langs bakken mot kaia. Arbeidet med å få på plass et stort og flott leilighetskompleks samt bistro og tankanlegg er for lengst i gang. Før ferien var jobben med fortauet som strekker seg fra rundkjøringen og helt ut til Skålevigsgarden ferdig.
Det lille stykket på fortauet, der du tar inn mot både barneskolen, Kårholmen og Sildeneset, og ned til der du svinger ned til kaia, har for mange vært en «fartsetappe» på to hjul. Blant annet har lærerkorpset ved barneskolen inne i Myra vært på befaringer. For det er ikke til å stikke under en stol at det er mange elever som bare «durer» rett ned bakken. Ved et par anledninger har det skjedd uhell som man helst skulle vært foruten.
Lengre fender
Den nye gang og sykkelstien, eller fortauet om du vil, har nå plutselig fått en sving som går videre noen få meter ned i bakken der Flekkerøy Treningssenter holder hus. Den hvite fenderen som skiller biler og gående/syklister langs fylkesveien står på stedet hvil og er ikke blitt forlenget i takt med fortauet. De som ikke har kjørt der etter at nytt fortau er lagt, vil nok få seg en overraskelse.
Etter uhellet fredag kveld har det pøst på med kommentarer på sosiale medier, og Andreas Magnussen fra Berge skrev i sitt innlegg;
«Her er det vel en fin overgang med nedtrapping på farten. Jeg tenker at meningen med denne svingen før overgangen, var at folk måtte redusere farten før de krysser veien».

Og det er nettopp poenget med svingen. Problemet nå er at fenderen ikke har fulgt med asfalten på den «lille reisen» rundt svingen. En forlenget fender i samme bredde og høyde som den samme som er der i dag vil sikkert hindre ulykker i fremtiden hvis alle kjører fornuftig og følger det nye fortauet.
- Ble skremt
Det var Eivind Sandvik som fredag kom syklende sammen med sin kone på vei ned til sjibua de har hatt nede i Skibusundet siden 2009. De er ivrige syklister, og de er på setet sommer som vinter, men de hadde ikke syklet på dette fortauet siden det ble ferdigstilt før ferien.
- Vi syklet, eller rant ned bakken i et behagelig tempo, som vi alltid har gjort. Så først etter biler før vi kjørte pent og pyntelig over veien på bakketoppen. Kona mi kjørte først, og plutselig så jeg henne slå en skikkelig salto og deise ned i asfalten. Et forferdelig syn, og jeg bremset kjapt opp. Fortauskanten var ny og noe så veldig forhøyet også. Så det ble litt av et hopp. Det stod heller ingen form for varsel, sier Eivind Sandvik til N247, som tilfeldigvis kom kjørende noen minutter etter uhellet.
Det ble ambulanse og intensiven samt operasjon på lørdag.
- Nå går det sånn tålig med henne, men nå må det komme en form for en stengsel, en fender i svingen så fort som mulig. Jeg unner ingen andre det vi opplevde fredag kveld, sier Sandvik.
Kommer på befaring
Flekkerøy Eiendom AS er en av utbyggerne til leilighetskomplekset. De har vært i kontakt med fylkeskommunen i håp om å få forlenget fenderen som står langs fortauet og fylkesveien like utenfor kontoret deres. Frode Stokkeland sendte mandag følgende melding til N247;
«Dessverre aksepterte ikke fylkeskommunen vårt eksplisitte ønske om å forlenge fenderen rundt svingen og ned til overgangen for å unngå ulykker her. Vi mener dette er feil, og håper fylkeskommunen kan revurdere dette i lys av ulykken for kort tid siden».
Ferie
Det er mye ferieavvikling i fylkeskommunen nå, men N247 tok en telefon til Rolf Ove Lunden, som er seksjonsleder for drift. Han er også i feriemodus, men svarte hyggelig etter at vi fortalte om ulykken, om den høye og farlige fortauskanten uten noen form for  stengsel, og om at ei ny ulykke kan være like om svingen hvis ikke det kommer en forlengelse av fenderen. For de lett flyttbare  «Zebra-skiltene» i gult og rødt som står der i dag er ikke god nok sikkerhet. Da ulykken skjedde fredag stod de plassert inn langs husveggen.
- Vi kommer ut en dag etter ferien. Så skal vi se på det, var den klare og greie beskjeden han gav til folk på Flekkerøy.
Her sitter Eivind Sandvik på den forhøyede fortauskanten. Bak til venstre er avslutningen av fenderen. (Foto: Arild Hansen)
Slik så det ut foran den forhøyede fortauskanten mandag. De er lett flyttbare og stod der ikke da uhellet inntraff. (Foto: Arild Hansen)