Lohnelier: Ikke bare et veikryss

Publisert

Det er store dimensjoner over veianlegget som er i ferd med å ta  form rundt Lohnelier der AF Gruppen bygger ny E39 på oppdrag for Nye Veier AS. Trafikanter som passerer området mellom Trysfjorden og Lohnelier industriområde kan ikke unngå å legge merke til den store transformasjonen som er i ferd med å skje etter at veibyggingen tok til på den 18,6 kilometer lange strekningen fra Krisistiansand vest til Mandal øst. 

Hele strekningen skal etter planen åpne for trafikk i oktober 2022 etter en byggetid på cirka fire år, men med den progresjonen som er synlig i hele anleggslinja i dag, blir vi ikke overrasket om trafikantene slipper til på den nye motorveien tidligere enn planlagt. 
E39 Kristiansand vest - Mandal øst var den den første kontrakten i Nye Veiers E39-portefølje som ble satt i produksjon. Med en ramme på 4,7 milliarder kroner var kontrakten på signeringstipspunktet Norges største totalentreprise innen veibygging. Som en del av prosjektet blir det bygget tre motorveikryss på strekningen henholdsvis i øst ved Grauthelleren, ved Monan og i tilknytning til Lohnelier industriområde. Ikke bare et veikryss 13.000 kvadratmeter til døgnhvileplass og cirka 12.000 kvadratmeter til et veiserviceanlegg er bare noen av tallene som beskriver hva som skal knyttes opp mot «veikrysset» som blir liggende mellom den over fire kilometer lange Søgnetunellen og den 530 meter lange Trysfjordbroa. I tillegg bygges anlegg for «park & ride» knyttet opp mot kollektivterminal, og det er satt av plass til eget serviceanlegg for drift og vedlikehold av den nye veien.  Artikkelen fortsetter under bildet.  På store deler av strekningen mellom Søgnetunellen (bakerst i bildet) og Lohnelier er det allerede lagt flere lag med asfalt. (Foto: Jon Aamodt). En arbeidsgruppe som i 2019 leverte en rapport om fremtidig lokalisering av Statens vegvesen til Samferdselsdepartementet uttalte den gang at det er ment å bygges en ny utekontrollstasjon ved Lohnelier i samarbeid med Nye Veier. Også dette er det satt av plass til i tilknytting til det nye motorveikrysset.
 
- Uthvilte sjåfører er viktig for trafikksikkerheten
- I forbindelse med realiseringen av ny trafikksikker E39 mellom Kristiansand og Mandal, ønsker Nye Veier å etablere døgnhvileplass for tunge kjøretøy i kryssområdet ved Lohnelier vest i Kristiansand. Vi ønsker videre at det etableres og driftes veiserviceanlegg med ulike tjenestetilbud og infrastruktur for både tunge kjøretøy og andre veifarende. Kjøre- og hviletidsbestemmelsene pålegger sjåførene som kjører tunge biler å ta pauser og hvile tilstrekkelig lenge til å få en normal søvnperiode.
- Uthvilte sjåfører er viktig for trafikksikkerheten. Det skal legges til rette for at sjåførene har gode arbeidsforhold, også når de ikke er på selve veien, sier prosjektsjef Harald J. Solvik i Nye Veier.
Døgnhvileplass som skal dimensjoneres for å romme minimum 25 oppstillingsplasser der minimum 12 plasser er tilpasset  modulvogntog. Videre tenkes at minimum 50 prosent av oppstillingsplassene skal ha tilgang til strøm for fryse- og kjølebiler. I tilknytning til døgnhvileplassen skal det etableres et veiserviceanlegg for å sikre sjåførene et nødvendig servicetilbud. Veiserviceanlegget skal også betjene andre veifarende. 
Artikkelen fortsetter under bildet. 
- Stor kapasitet på elektrisk kraft
- Anlegget skal etableres og drives med bærekraft og miljø som et sentralt fokus. Nye Veier er opptatt av at det er god ladeinfrastruktur i tilknytning til veiserviceanleggene, både i forhold til antall ladepunkter og tilgang til hurtig- og lynlading av el-kjøretøy. Vi skal sørge for at det er tilstrekkelig tilgang til strøm inn til anlegget, sier Nils Bernt Rinde, senior kommunikasjonsrådgiver i Nye Veier til N247. (Foto: Jon Aamodt).
Hva som ellers kommer av tilbud i anlegget er ikke endelig avklart, men fra veibyggers side er det ønskelig å få en stasjon som kan tilby fremtidens drivstoff til en moderne bilpark, ulike typer ladestasjoner, servering og aktiviteter som kan bidra til å redusere stillesitting. 
Tett på industriområdet
I tillegg til stor betydning for trafikkflyten og trafikksikkerheten på E39 vil bygging av motorveien og krysset ved Lohnelier ha ringvirkninger på lokalområdet rundt krysset. Noen lokale veier blir delvis berørt, men størst betydning for lokalmiljøet har anlegget trolig for industriområdet i Lohnelier. Med direkte avkjøring rett til den nye motorveien og reguleringsplan for et utvidet næringsområde, vil området få en svært gunstig beliggenhet i forhold til transport av varer og ressurser inn og ut av området. 
Kristiansand kommune er i prosess med å utarbeide og vedta ny arealplan for den sammenslåtte kommunen. Mye tyder på at det vil bli tillatt med storhandel/salg av kapitalvarer i Lohnelier, men den endelige avgjørelsen omkring dette kommer trolig ikke før en ny arealplan blir vedtatt av bystyret. 
Bildet under: Et drøyt år før ny motorvei skal være klar til bruk for trafikantene er allerede «motorveiskilter» produsert og lagret like ved den nye veien. (Foto: Jon Aamodt).
Bildet under: Omtrent slik vil serviceanleggene rundt krysset i Lohnelier bli plasser når veien er ferdig bygget. (Foto/skisse: Nye Veier AS):
 
Sist oppdatert 08.07.2021 klokken 21:38 av Jon Aamodt
Ny vei får betydning også for lokalveier i området. Bildet viser ny avkjøring til Eikestølveien. Ny av gammel vei møtes bakerst i bildet. (Foto: Jon Aamodt)
Anlegg for park&ride nord for den nye motorveien i Lohnekrysset. (Foto: Jon Aamodt)
Powered by Labrador CMS