«Fishing for litter» - Må heller utvide enn å avvikle ordningen

Publisert

- Marin forsøpling er et problem vi er nødt til å håndtere. Plast som havner i havet blir til små partikler som kommer inn i næringskjeden og havner i fisk og sjødyr og til syvende og sist også i oss mennesker. Gjør vi ikke noe alvorlig med problemet kan vi ha mer plast enn fisk i havet når vi kommer til 2050. 
- Siden 2016 har vi hatt en ordning der fiskere kan levere marint søppel gratis ved flere mottak rundt i landet. Dette er en ordning jeg mener burde vært kraftig utvidet, men nå vil Miljødirektoratet avvikle ordningen. Jeg frykter dette kan føre til at fiskernes motivasjon for å samle opp marint avfall smuldrer bort og ønsker at vi heller må motivere bransjen til å fortsette med den viktige ryddejobben de gjør ute på havet, sier Oda Sofie Pettersen, Agder MDGs fylkestingsrepresentant og førstekandidat ved årets stortingsvalg til N247. 
- Rett fra havet
For å understreke problemstillingen har Pettersen med seg en svart plastbit, en del av «fangsten» som en lokal fiskebåt brakte til land for få timer siden. 
Artikkelen fortsetter under bildet.
- Denne er ikke noe problem å kvitte seg med, men det blir helt feil om fiskere skal betale for å gjøre en innsats i en global havrydding når de bringer til land store mengder avfall som de ikke selv har produsert,  sier Oda Sofie Pettersen (Foto: Jon Aamodt). 
Lokalt finnes i dag ingen havner tilknyttet ordningen «Fishing for litter». Tidligere Søgne kommune og nå Kristiansand kommune har i følge Pettersen lagt til rette med lokale ordninger, og per i dag bidrar kommunen økonomisk til et mottak på Flekkerøy der fiskere kan levere marint avfall gratis. 
- Vi burde blitt en del av den nasjonale ordningen slik at vi kunne tilby mottak både her i Søgne og på Flekkerøy. Vi trenger å styrke ordningen med enda flere mottak og ikke legge den ned. Slik det nå blir foreslått må fiskere betale for å få levert avfall. Det hadde vært forståelig dersom det var fiskernes egenproduserte avfall vi snakker om, men her gjør bransjen en jobb med å rydde i et globalt problem, da blir det helt feil at de skal betale for å delta i denne viktige dugnaden, utdyper Pettersen. 
200 tonn i 2020
Ordningen «Fishing for litter» ble introdusert som en prøveordning i 2016. Fra og med 2018 har ordningen vært videreført via Miljødirektoratets tilskuddsordning for marin forsøpling, og Miljødirektoratet har i 2020 bevilget 2,4 millioner kroner til drift av ordningen. I 2020 hadde ordningen 11 mottak i utvalgte havner langs kysten og 101 fartøy deltok i ordningen. 
Følgende hovedmål ligger til grunn for Fishing for Litter ordningen:
  1. Bidra til å fjerne marint søppel fra havet
  2. Øke fiskernes bevissthet i forhold til egne bidrag av søppel til miljøet
  3. Legge til rette for å overvåke regionale trender innen marint søppel
  4. Undersøke mulighetene for å gjenvinne de ressursene som tas opp av havet i form av marint avfall 
Direktoratet anbefaler nå at alle havner med anløp av fiskefartøy også skal kunne håndtere oppfisket avfall, de anbefaler videre at fiskefartøy også blir omfattet av ordningen med generelt avfallsgebyr.
Håper på politisk korrigering
- Med en slik ordning frykter vi at fiskerne ikke lenger vil ta marint avfall til land. Først skal de ha plass og kapasitet til å ta ombord avfall, deretter skal de betale for å bli kvitt det som de har tatt med til land som en ren dugnad. Direktoratet har nå gitt sin anbefaling, og det videre utfallet er avhengig av den politiske behandlingen i regjeringen og eventuelt i Stortinget. Vi er i alle fall ikke i tvil om at ordningen heller må styrkes enn å utraderes og håper den politiske behandlingen kan føre til at flere havner, også her på Sørlandet, kan bli inkludert i en satsing som er nødvendig i kampen for den marine forsøplingen, avslutter MDGs stortingskandidat Oda Sofie Pettersen. 
Sist oppdatert 07.07.2021 klokken 14:53 av Jon Aamodt
Det kan være betydelige menger marint avfall som fiskes opp og skal fraktes til land for å bli levert og håndtert på riktig vis. Bildet er fra fiskebåten Hellevig som leverer avfallet i Egersund havn. (Foto: Privat)
Powered by Labrador CMS