Ikke politisk flertall for å stenge Holmenbakken

Publisert

Hovedutvalget for samferdsel i Agder fylkeskommune behandlet tirsdag fylkeskommunedirektørens forslag om «E39 Kristiansand vest - Mandal by. Omklassifisering». Fra administrasjonen var det lagt inn forslag om at fylkeskommunen ikke overtar den rasutsatte strekningen fra Holmenfoss til Try. Videre var det lagt inn forslag om at denne strekningen bør legges ned som offentlig vei.
Flertall for å opprettholde strekningen
Frp, KrF og Arbeiderpartiet fremmet hvert sitt forslag som alle innebar at Holmenbakken videreføres som vei i en eller annen form, og det var til slutt Arbeiderpartiets forslag som ble vedtatt med seks mot tre stemmer. 
I dette forslaget heter det at: Fylkestinget vil ikke legge ned veien mellom Holmenfoss og Try. Vi ønsker at fylkeskommunen får til en ordning der en oppgraderer og fornyer rassikringen før overtakelsen. 
- Grunnen til at vi ikke ønsker å legge ned veien er at den er viktig for myke trafikanter, mopedister, skolebusser, traktorer, pendlere med flere, skriver forslagsstiller Dag Eide (Ap) videre. 
- Ønsket av lokalbefolkningen
KrFs Ingunn Gjærbu Roppestad la vekt på at strekningen er ønsket av lokalbefolkningen, men mente fylket ikke kunne overta veien uten at tilstrekkelige midler til drift og vedlikehold fulgte med. 
- Vi mener dette er et feil signal fra fylket å si at veien kan legges ned. Dersom vi lokalt aksepterer at strekningen kan stenges, vil vi gi staten et argument for at de kan gjøre det samme, sa utvalgsleder Christian Eikeland (FrP). 
- Nok midler må følge med
Han ønsket primært at staten fremdeles skal drifte veien. 
- Skal fylket overta må det komme med nok midler til at vi kan fortsette å vedlikeholde og drive veien videre, uttalte Eikeland som regner med at spørsmålet med tiden vil bli gjenstand for forhandlinger mellom fylket og sentrale myndigheter. 
Innstillingen fra utvalget går nå videre til behandling fylkesutvalget og fylkestinget. 
Holmenbakken i bakgrunnen kan bli vurdert stengt når nye E39 åpnes for trafikk i 2022, men så langt er det ikke politisk flertall for en slik løsning. (Foto: AF Gruppen/Nye Veier AS)
Hovedutvalget for samferdsel i Agder fylkeskommune. (Foto: Skjermdump fra samferdselsutvalgets fjernmøte.)
Powered by Labrador CMS