37.000 tonn bro jekket på plass

Publisert

- Denne dagen er en soleklar milepæl for prosjektet. Vi har krysset elva og to trafikkerte veier med to broer, et særdeles viktig element for veiprosjektet som skal bedre sikkerhet og fremkommelighet på E39, sier prosjektsjef Harald J. Solvik til N247 mens han kaster blikket ut over det som blir det nye Monan-krysset på den nye firefelts motorveien gjennom Søgne. 
Tirsdag formiddag er den 368 meter lange broa som skal føre vestgående trafikk inn mot Monan-krysset landet på østsiden av elva og de to veiene som krysses. Tett  inntil pågår skyving av de siste 60 meter på den 353 meter lange broa som skal føre østgående trafikk på samme strekning. 
- Å skyve 60 meter bro fra fabrikken i vest tar rundt 13-14 timer. Akkurat nå gjenstår rundt 45 meter av denne broa, sier prosjektleder fra entreprenøren Kruse Smith AS, Asbjørn Stålesen mens kollega Ole Grindhaug legger til at cirka 40 arbeidere deltar i den siste skyveprosessen. 
To broer - seks måneder
Solvik fremhever spesielt sikkerheten ved å bygge broene etter det som kalles ILM-metoden (Incremental Launching Method) eller fremskyvningsmetoden på norsk. Dette innebærer at det ikke støpes noe over de trafikkerte veiene eller over elva. Støping av broa foregår i en liten fabrikk på vestsiden. Her støpes ferdige elementer i 30 meters lengder. Elementene blir så skjøvet ut en etter en.
- Her har trafikken gått under hele byggeperioden, vi slipper ikke noe ut i elva, og risikoen for de som utfører arbeid med armering og støping blir betydelig mindre når arbeidet foregår på bakken, understreker Solvik (bildet). 
Store tall
Hver at de to broene som er 10,5 meter brede veier rundt 18.500 tonn. Det har gått med 17.400 kubikkmeter betong fra 1.035 betongbiler og 1.100 tonn armering i produksjonen. 
- Nå som vi er ferdige med bro nummer tre og fire har vi virkelig fått opp farten i denne byggemetoden. I starten anslo vi 14 dager byggetid mellom hvert fremskyv. Nå som vi har fått det i fingrene, gjør vi det på ned til ni dager. Skyv av 30 meter bro klarer vi nå på tre timer og 15 minutter, men siste skyv som er på 60 meter er mer teknisk krevende og tar derfor noe lengre tid. Første skyv her på Monan var 2. november, og i dag går det siste, sier Stålesen. 
Artikkelen fortsetter under bildet.
Det er to store jekker som løfter og skyver broa fremover. På toppen av søylene plasserer stålplater penslet med glatt fett for å redusere friksjon under skyveprosessen. I tillegg legges det inn glideplater for å styre sideveisbevegelser i broas fremkant. (Foto: Jon Aamodt).
Flere broer
Selv om det i dag er mulig å gå krysse de to veiene og elva til fots på den nye broa, gjenstår mye arbeid på stedet. Tekniske infrastruktur, veidekke, rekkverk og belysning skal monteres på de to broene. I tillegg skal det bygges to broer for av- og påkjøring til nye E39. Vestgående trafikk som skal ta av fra motorveien vil krysse elva i en separat ett-felts bro og ende opp i rundkjøringen som allerede er bygget lengst øst på Monan. Østgående trafikk som skal inn på E39 vil benytte et akselerasjonsfelt som krysse elva i en separat bro vest for ILM-broene. 
- Mot øst (bildet over) fortsetter veien i ei skjæring som akkurat nå arbeider seg vestover fra Rossevann-siden. Allerede fredag denne uken er det planlagt å sprenge den siste biten, og denne passasjen vil da være ferdigsprengt. Mot vest fortsetter veien inn mot Søgnetunellen, og også her er det full aktivitet fra entreprenøren, sier prosjektsjef Harald J. Solvik. (Foto: Jon Aamodt). 
Sist oppdatert 12.05.2021 klokken 10:07 av Jon Aamodt
45 meter av bro nummer to gjenstår konstaterer (f.v.) Asbjørn Stålesen, Frederik Spang, Ole Grindhagen og Pauline Frydenlund. (Foto: Jon Aamodt)
Broa for vestgående trafikk (nærmest) er på plass, mens de siste meterne av den siste broa jekkes østover mot endestasjonen. (Foto: Jon Aamodt)
Powered by Labrador CMS