- Håper vi kan vise frem Losskøyta Songvaar neste sommer

Publisert

Det ligger en lang historie bak tilværelsen til losskøyta «Songvaar» fra den forlot verftet i Høllen i 1929 frem til den ble kjøpt av fylkeskommunen i 2011 og i dag ligger på Bredalsholmen hvor «Foreningen Losskøyta Songvaar» er i gang med et omfattende restaureringsprosjekt. 
- Vi så på dette som er bergingsoppdrag da vi ønsket å bevare et eksemplar av denne båttypen. Fylket kan imidlertid ikke være ansvarlig for restaureringen, og derfor er det dannet en venneforening som skal ta seg av denne oppgaven, sa Bjarne Tresnes Sørensen, antikvar hos Fylkeskonservatoren til N247 da arbeidet med den gamle skøyta tok til i 2018. 
- Vi har hele tiden hatt et svært godt samarbeid med Fylkeskonservatoren i Agder, vi føler at vi sitter på samme side av bordet når vi prater om fremdriften av restaureringsarbeidet, sier leder i venneforeningen, Kay Honnemyr til N247, tre år etter at arbeidet med restaureringen startet opp. 
Betydelige midler
Honnemyr forteller at prosjektet har mottatt betydelige midler fra fylkeskommunen. 450.000 kroner i 2019 og 700.000 kroner i 2020 har vært viktige bidrag for å holde igang skipsbyggerne som er engasjert til det faglige arbeidet. 
- For inneværende år er det søkt om 1,1 millioner kroner fra samme hold. Hvor mye vi får vet vi ikke foreløpig, men også dette er midler som går til lønn til båtbyggerne. Det meste av materialer er allerede anskaffet, fortsetter prosjektlederen. 
Lokal hogst
Han forteller om ei stor eik som er skåret ved Lundeelva i Søgne. Denne var hele 0,85 meter i diameter ved rota og blir til materialer som brukes i forstevn og akterstevn på båten. 
- Treet som blir til mast er hogget ved Kvernhusvannet. Denne har nå ligget ett år og trukket saltvann ved Solta. Den 15 meter lange stokken skal nå tørke ett år før den høvles ned til en ny mast, sier Honnemyr.
Han synes det er artig at det benyttes lokal eik og furu med tanke på at båten opprinnelig er bygget i Høllen. Restaureringen som skøyta nå gjennomgår utføres også etter prinsipper fra perioden 1927-1930, og hele tiden i en god prosess med vernemyndigheter.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Losskøyta Songvaar på Bredalsholmen i 2018. Det var losene Hans Kristensen Torsøe og Trygve Langfeldt som kontraherte losskøyta fra Høllen båtbyggeri i 1926. (Arkivfoto: Jon Aamodt).
Flere støttespillere
Venneforeningen som er dannet er et samarbeid mellom Søgne Kystlag, Bragdøya Kystlag, Søgne Historielag, Skolehuset Ny-Hellesund og Ny-Hellesund Vel. Honnemyr forteller at det er et godt samarbeid mellom alle de involverte, mot fylkeskommunen og andre organisasjoner som bidrar på sin måte. Vestenfjeldske Bykreditts Stiftelse og Søgne og Greipstad Sparebank har begge støttet prosjektet økonomisk. 
- Det skal lages nye seil til båten. Vi håper å kunne benytte lokale seilmakere til dette, men det har en kostnad på 150.000 kroner, noe vi vil søke egne midler til. Videre trenges diverse sikkerhetsutstyr som også koster penger.
Prosjektlederen forteller at de også har fått inn en lærling i skipsbyggerfaget, noe som er med på å heve prosjektet og gjøre det fremtidsrettet. Det samme kan sier om den diskusjonen som pågår om bruk av elektrisk motor og batterier ombord i den gamle skøyta. Dette er en ide som vernemyndighetene finner spennende, men Honnemyr understreker at dette ikke er noe som er bestemt på nåværende tidspunkt. 
Tilbake til Søgne
- Nå begynner vi å legge dekket på skøyta, her benyttes malmfuru og plank med not og fjær, akkurat som det ble gjort i 1927. Vi håper fremdeles at skøyta kan vises frem på Bragdøya i midten av juli neste år. Videre er tanken at den kan brukes til opplæring og kulturformidling, og at båten sommerstid vil være mye i Hellesund. Vinterstid er håpet å få en trygg havn i Høllen når restaureringen er ferdig, sier leder av venneforeningen Kay Honnemyr. 
Trygve Langfeldt og Kay Honnemyr på Bredalsholmen ved en tidligere anledning. Det var Langfeldts far som bestilte losskøyta fra verftet i Høllen i 1926. (Foto: Jon Aamodt, arkiv)
Powered by Labrador CMS