Har lest seg fra Langenes til Nordkapp

Publisert

Visste du at Norge har to grensepunkter som kalles Treriksrøysa, og ved den nordligste av disse, der hvor grensene mellom Norge, Finland og Russland møtes i ett punkt, kan du oppleve å gå gjennom hele tre tidssoner i løpet av et minutt, i alle fall i teorien ettersom det er forbudt å krysse grensen til Russland. Eller vet du hvordan innbyggere i Bergen holder paraplyen i regnvær. Dette er kun få eksempler på hva elevene på Langenes skole har vært nødt til å sette seg inn i for å fullføre den litterære virtuelle 71 grader nord reisen fra Langenes til Nordkapp.
- Et lyspunkt for lærere og elever
- Vi kaller det for en litterær 71 grader nord fra Langenes til Nordkapp, og i disse koronatidene har dette vist seg å være et lyspunkt, både for lærere og elever. «Koronaslitne» lærere har iherdig jobbet med å lage spennende og morsomme oppdrag, alt ifra hvordan manøvrere paraplyen i regnværet i Bergen, lage reisebrev fra Trondheim, male nordlys, lære om Helleristninger i Alta, eller finne ut om Treriksrøysa, sier de tre i ressursgruppa ved skolen, Hilde Mykland, Helena Langeland og Kristin Repstad til N247. Prosjektet har de «lånt» fra Ime skole i Mandal.
Hele skolen engasjert
I dette prosjektet involveres alle de 207 elevene ved skolen, fra første til syvende trinn. For å ta seg gjennom de ulike etappene må alle elever lese en viss tid. Elevene har fått utdelt et leseskjema, hvor de merker av tiden de leser både hjemme og på skolen. Hjemme er det de foresatte som kvitterer på leseskjemaet. Antall leseminutter blir registrert på skolen og er med på å føre klassen videre på reiseruta mot nord. 
De tre lærerne forteller om svært motiverte elever med et konkurranseinstinkt som en medvirkende faktor. Det gjelder å komme like langt eller helst lenger enn andre klasser, og gjennom ulike kart som henger på skolen, kan elevene se hvor langt de ulike trinnene har kommet på reisen mot nord. 

- Kreative oppgaver
- De er utrolig ivrige og tar gjerne bøker med ut i friminuttene, forteller Repstad. 
Artikkelen fortsetter under bildet. 
Underveis ved hvert stopp, må elevene løse ulike oppgaver. Elevene diskuterer ivrig hvilke land som møtes ved Treriksrøysa og om det unike punktet hvor tre tidssoner møtes. (Foto: Jon Aamodt). 
- Det er lærerne som har laget oppgavene, og her er det mye kreativitet, forteller Mykland.
Angående bruk av paraply i Bergen så er det i følge «fasiten» forskjell på hvordan en enslig bergenser og et kjærestepar holder paraplyen når det regner. Under stoppet i Trondheim ble Nidarosdomen viet stor oppmerksomhet, ikke minst alle skulpturene, hvem har vært utgangspunkt eller «modell» for disse, og hva har personene utrettet eller gjennomgått for å fortjene en plass i utsmykkingen av Trondheims praktbygg.
- Vi har vært i Lofoten og lært om forskjellen på torsk og skrei, og som en bonusreise etter at Nordkapp var nådd, er vi en svipptur til Svalbard. Her må elevene blant annet svare på hvem som er Sysselmann, hva en Sysselmann er, særlig siden dette i dag er en kvinne, og ikke minst hva som senere i år blir ny tittel for regjeringens øverste representant på øygruppa langt mot nord. Svaret på det siste er for øvrig Sysselmester. 
- Alle kommer til målet
- Vi nærmer oss slutten av reisen. Vi har delt skolen i en gruppe for mellomtrinnet og en for de minste. Tredje- og sjettetrinnet var de første til Nordkapp, men rektor skal godkjenne alle oppdrag, og vi skal ha alle i mål før fristen er ute, sier de tre i ressursgruppa. 
De legger også stor vekt på at prosjektet ikke bare handler om lesing og norskfaget. I løpet av reisen er elevene innom svært mange ulike oppgaver hvor alt fra historie, samfunnsfag, digitale ferdigheter, matematikk og ikke minst geografi blir berørt. Oppgavene er også av en slik art at elevene i stor grad må reflektere selv over problemstillinger og komme frem til fornuftige svar. 
- Det blir fest
- Avslutningen blir en stor lesefest med mange godbiter. På programmet står film, popcorn, pizza, drikke, kanonballkamp, godis og en Kahoot. Så håper vi prosjektet har vært så vellykket at det er noe som kan gjentas også neste år. En utfordring i år var at vi trengte  nye kart, noe skolen ikke uten videre har midler til å anskaffe. Da var vi så heldige at selskapet Redrock Ai, et teknologifirma i Sørlandsparken likegodt betalte for de syv kartene vi trengte for å gjennomføre prosjektet på en god måte, forteller lærerne ved Langenes skole. 
Bildet under: Kart som markerer hvor langt hvert trinn har kommet og hvilke steder som er besøkt er hengt opp og bidrar til konkurransen om å komme først til Nordkapp. (Foto: Jon Aamodt).
Hilde Mykland fra ressursgruppa viser ett av de mange kartene som elevene benytter under sin virtuelle reise til Nordkapp. (Foto: Jon Aamodt)
Powered by Labrador CMS