Privatiserer kommunale veier

Publisert

Det vedtatte budsjettet for 2014 og økonomiplanen for Søgne kommune 2014 - 2017 forutsetter at Ingeniørvesenet reduserer vedlikehold av kommunale veier med kr. 200 000 per år i planperioden. 


Enhetsleder Paal Kristensen i Ingeniørvesenet i Søgne kommune skriver i saksfremlegget som skal behandles i formannskapet 19. mars at dette skal gjøres ved å privatisere offentlig vei.
Omklasifisering Kristensen skriver at kommunen kan gjøre vedtak om omklassifisering av kommunal vei til privat vei når en eller flere av følgende forutsetninger er til stede:

Veg som betjener et befolkningsgrunnlag på 4 eller færre helårs boliger og som ikke betjener offentlige anlegg og bygninger eller andre områder av allmenn interesse. Adkomstveg til industribedrift, gårdsbruk, eller annen privat næringsvirksomhet. Veg som vesentlig benyttes til fremdrift av skogsvirke, eller som jordbruksveg. Veg som tjener som avkjørsel til enkelthus eller blokker i borettslag.  Veg som benyttes som adkomst til hytte- eller fritidsbebyggelse.

Som grunnprinsipp skal kommunen beholde eiendomsretten til vegarealet. Men det skal i hver 
enkel sak vurderes om eiendomsrett eller bruksrett til veggrunn, grøfter samt innretninger som 
anses nødvendig av trafikksikkerhetsmessige og vedlikeholdsmessige grunner, skal overdras 
vederlagsfritt fra kommunen fri for heftelser.

Mange overtagelser
Enhetslederen skriver videre at antall kilometer kommunal vei har økt de siste årene ved at kommunen har overtatt flere privatutbygde veier i forbindelse med overtagelser av ferdige utbygde boligfelt og industriområder, noe som er i tråd med plan og bygningsloven og utbyggingsavtaler i kommunen.

Kristensen skriver at det forventes stor motstand fra brukere av kommunale veier som kan bli privatisert, dette fordi disse vil få et redusert tjenestetilbud som kan virke urettferdig i forhold til brukere som benytter kommunale veier. Det bør derfor legges opp til en mest mulig likebehandling sett i forhold til andre private veier i nærområdet med sammenliknbar funksjon, skriver han.
Han skriver videre at det er viktig at nedleggelse av veier medfører marginale samfunnsmessige konsekvenser.

Veier som kan bli nedlagt/privatisert er veier som ligger utenfor tettbebyggelse, har lav trafikkbelastning og betjener få eiendommer eller gårdsbruk. Dette gjelder også veier som ikke inngår i et samfunnsnyttig og regionalt transportnett, samt veier som ikke dekker sterke allmenne brukerinteresser eller andre offentlige formål og virksomheter.


Til høring
I den fire sider store saksfremstillingen skriver enhetslederen at det må diskuteres om omregulerte veier skal ytes driftstilskudd, noe han ikke anbefaler da den ordningen ble avviklet for mange år siden. Han skriver også at veier som kan bli berørt av omreguleringen må forslag om dette sendes grunneier for uttalelse før endelig vedtak kan gjøres. Etter høringen må saken på nytt behandles av administrasjonen i kommunen, og så på nytt behandles politisk. Saksbehandlingstiden gjør at Ingeniørvesenet ikke kan oppfylle innsparingskravet i inneværende år, skriver enhetsleder Paal Kristensen.

Se hele saksfremlegget på kommunens hjemmesider.
Sist oppdatert 17.03.2014 klokken 11.45 av Endre Ottem
Veier i boligfelt blir trolig ikke berørt av privatiseringsplanene i Søgne kommune. (Foto: Illustrasjonsfoto, Nicolai Prebensen)
Powered by Labrador CMS