
Nær 100 millioner kroner mangler før Kjoskrysset kan påbegynnes
Bilister og syklende som kommer fra Flekkerøy og ytre Vågsbygd, samt de som kommer kjørende fra Bråvann, Langenes og Søgne, må nok ennå belage seg på å stå i lange køer på morgenkvisten og på ettermiddagen. Nær 100 millioner kroner mangler før arbeidet med ei eventuell rundkjøring i Kjos-krysset kan påbegynnes.
40 millioner
- Vi har 40 millioner kroner disponibelt. Det vil si at vi har brukt ti av dem til planlegging og grunnerverv og sitter igjen med tretti millioner. Men vi mangler nok mellom 90 og 100 millioner kroner før vi kan sette i gang arbeidet, sier Dagfinn Fløystad, som er avdelingsleder for Strategi og mobilitet i Agder Fylkeskommune.
Han fortsetter;
- Det er nok flere måter å løse dette på. De to mest sannsynlige å finansiere dette på er enten gjennom handlingsprogrammet for fylkesvei og eller ved byvekstavtalen som vi ønsker å inngå med staten. Vi venter på en invitasjon til forhandlinger fra Samferdselsdepartementet, og handlingsprogrammet for fylkesvei er under utarbeidelse og vil bli politisk behandlet våren 2021. Selv om vi per i dag har 30 millioner kroner liggende, kan vi ikke bare starte opp. Vi må ha finansieringen på plass og ta det i riktig rekkefølge, sier Fløystad.
Store utfordringer
I følge avdelingslederen ligger det store utfordringer i det som skal bli ei stor rundkjøring der krysset i Kjosbukta ligger i dag.
- Jeg tenker først og fremst på bussens fremkommelighet. Den biten er et stort problem, da spesielt i morgen- og ettermiddagsrushet. Det er minst like viktig å legge alt til rette for både syklister og gående, som skal krysse både Vågsbygd- og Langenesveien på bru, slik at sikkerheten og fremkommeligheten for syklende og gående blir ivaretatt, sier Fløystad.
Fra Flekkerøy og innover, spesielt mellom klokken 07.15 og en liten time fremover, kjører både store og små biler i heller laber fart når de kommer frem til Møvig skole. Da blander også trafikanter fra Møvig og Voiebyen seg inn i det som fort kan bli en kødannelse, og når det kommer ekstra biler ut fra Andøya, og etter hvert også ned fra Steindalen, kan det fort oppstå kaos i Kjoskrysset.

Lang kø
Noen skal svinge inn mot Langenesveien, mens de fleste skal mot Vågsbygd og byen for øvrig. Det største hodebryet ligger nok hos bilistene som skal ut fra Langenesveien og inn på Vågsbygdveien. Hvis ikke «gentleman-paragrafen» brukes her, skjer det rett som det er at køen bakover på Langenesveien strekker seg så langt tilbake som til der du kjører inn til det lille industriområdet øverst på Sagmyra.
- Ja, det kan bli lange køer, og folk må vise hensyn, sier Fløystad (bildet over), som per i dag ikke kan gi alle som ferdes langs disse to veiene noen lovnader om når tid et eventuelt arbeid med ei ny og veldig etterlengtet rundkjøring kan starte opp.

Illustrasjonsplan over Kjoskrysset fra mai 2019. (Foto: Agder fylkeskommune)

Kjoskrysset tirsdag morgen klokken 07.30. (Foto: Arild Hansen)