RS 1 fra 1893: Storfint besøk i Kjærskilen

Publisert

De hadde nok en aldri så liten klump i halsen, Leni og Leif Nilsen fra Flekkerøy, da de onsdag ettermiddag så Redningsselskapets aller første skøyte «Colin Archer», eller RS 1, slå og legge kursen inn mot sjøbua deres innerst i den idylliske kilen. Med et godt hørbart smell fra den vesle kanonen deres på bryggekanten, ble den stolte seilskuta med mannskap ønsket hjertelig velkommen av vertskapet. Det er aller første gang at RS 1 klapper til kai her ute.
Første treffet
Og denne historien om seilertreffet onsdag, startet opprinnelig for 24-25 år siden. Leni og Leif, seilglade mennesker som de har vært i alle år, bestemte seg for å dra på tur i sin selvbygde «Selle Marie», en 33 fot stor båt som skulle frakte dem Atlanterhavet rundt i et helt år. I ei stor båthavn i Dover i England traff de på ekteparet Sissel og Tor Erling Gransæther fra Hurum utenfor Oslo. Vennskap ble fort stiftet, og de hadde følge på noe av reisen. Siden har de hatt sporadiske treff. Oslo-familien reiste rundt i en båt med navnet «God Bonden», en båt som stammer fra gården Tor Erling kommer fra, hvor han driver som eplebonde.
- Dette har vi gledet oss til. Tor Erling er en ypperlig seiler. Det er ikke mange som kun har brukt seil for å komme hit inn til brygga vår, sier Leif. Han nøt synet av den gamle skøyta da skipperen om bord seilte den innover kilen med fulle seil.
Ivrige sjøfolk
Leni har jo vært en av drivkreftene i Flekkerøy Padleklubb i mange år. I det daglige har hun hatt elever fra ungdomskolen på seilopplæring ved «Kringkasteren», og selv er hun titt og ofte ute på sine padleturer i farvannet rundt øya. Leif er tidligere fiskeskipper, han har laget drøssevis av båtmodeller, og bygd båter selv. I tillegg har han malt nær sagt hele fiskeflåten på Flekkerøy, noen og seksti båter til sammen.
Og onsdagen ble fullkommen den. Det ble selvfølgelig mye mimring, og skipperen om bord i Colin Archer hadde mye å fortelle. De hadde overnattet inne i byen siden tirsdag, og de hadde hatt en flott seiltur fra hovedstaden og nedover langs kysten.
Mest kjente
Det ligger en lang, flott og stolt historie bak den gamle redningsskøyta som klappet til kai i Kjærskilen. Den ble sjøsatt i Larvik i 1893, og båten fikk navnet Colin Archer, oppkalt etter konstruktøren selv. Skøyta er nasjonalt og internasjonalt det mest kjente flytende fartøyet fra Norge. Den er 13.95 meter lang, og 4,65 meter bred. Den gang i år 1900 så dagens lys, hadde Redningsselskapet rukket å bygge 13 båter, og så langt hadde de reddet 900 mennesker, og 250 fartøy var berget. Tor Erling forteller videre;
- Ingen av Redningsselskapets båter hadde motorer før i 1908, så det de gjorde på den tida var jo en ekstra bragd, sier Oslo-gutten, som nærmest er oppvokst i båten som gjestet øya onsdag.
- Jeg har vel vært i denne båten når det har passet seg siden åtte årsalderen. Far til en kompis var skipper om bord, så her er mitt andre hjem, sier Tor Erling, som forklarer videre hvorfor han seiler båten i dag.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Leni og Leif Nilsen sitter på bryggekanten og venter på at RS 1 skal sige inn til brygga i Kjærskilen. (Foto: Arild Hansen).
Norsk Maritimt Museum
- Det er Norsk Maritimt Museum som eier båten. Museet har verken penger, tid eller kompetanse til å drive båten, og siden jeg er vokst opp i et miljø i Oslo som heter Seilskøyteklubben Colin Archer, er vi tre skippere som sammen både betaler, pusser og maler båten i bytte mot at vi kan bruke den. Dette er en flott avtale, sier Tor Erling, som forteller at neste stopp etter Flekkerøy er Mandal.
- For en båt, og for en ferie. Kan du tenke deg noe herligere enn slik en ferie, sier Leni beundringsverdig, før hun stiger om bord i RS 1 med ettermiddagens lunch.
RS 1, Colin Archer siger inn til brygga uten motorkraft. (Foto: Arild Hansen)
Her i denne båthavna i Dover i England traff de parene hverandre. Båtene ser dere fremst på bildet. (Foto: Privat)
Powered by Labrador CMS