8.000 kubikk stein skal fylles innerst i Lindebøkilen

Publisert

Hvis det er noen som stusser på at det ligger tonnevis med steinansamling på den tidligere vesle parkeringsplassen i bakken ned til det gamle fergeleiet på Lindebø, er det kort og greit forklart masse som skal fylles opp innerst i Lindebøkilen. Der skal det med tid og stunder skal bygges en marina. Og noen få meter lenger bak skal det reises et stort leilighetskompleks med noen og førti leiligheter.
Må vente
Etter 15. september, når all stein er flyttet fra Markestøheia utpå Østerøya, vil det rundt regnet bli tippet 8.000 kubikk med stein langs den lange brygga kloss ved «fergeskjæret», der fergene la til før tunnelen åpnet 15. august 1989.
All stein som ligger i bakken, er hentet fra ei tomt like i nærheten. Resten av steinen som skal fraktes fra Markestøheia er sprengt ut på stedet og gjort klar for videre utbygging. Fra før av er det jo blitt ei veldig forandring i Revmyra Øst og Tyttebærheia, der som det jo bare for noen få år siden var tett med skog og fine turløyper. Mange boliger er reist, og det bygges videre. Både rekkehus og eneboliger skyter i været.
Massedeponi
Av hensyn til alt liv i havet, er det ikke lov å dumpe stein før 15. september. Derfor blir de to nevnte stedene et midlertidig massedeponi, før arbeidet på Lindebø kan komme i gang.
Det er rundt fire meter dypt helt innerst og ut langs bryggen der marinaen en dag skal ligge. Med en «tappestasjon» for både bil og båt, kan etterhvert bli riktig så livlig nede på Lindebø brygge igjen. Hit folk kom spaserende, syklende og brukte bilen for å nå fergeavgangen, hvor bilkøene gjerne stod langt oppe i bakken, og sikkert litt ut på fylkesveien også. For en marina er sårt savnet her ute. For noen år tilbake lokket innehaver av tankanlegget inne ved Skibbusundet stadig vekk med «landets billigste drivstoff», og båtkøene var til tider lange ute på Mæbøfjorden. Nå er det sikkert mange fastboende og hyttefolk som ser frem til den dagen de slipper å reise innover for å fylle opp tanken, enten i båten eller i bilen.
Arild Kristiansen fra TT Anlegg blir prosjektleder, og her ser dere han foran det gamle fergeleiet hvor det skal legges ut 8.000 kubikk med stein. (Foto: Arild Hansen, arkiv)
Powered by Labrador CMS