Tall fra ATK Farstad viser at kun en bilfører har fått sertifikatet beslaglagt etter å ha kjørt for fort i Flekkerøytunnelen de siste fire årene. (Foto: Arild Hansen)

Gjennomsnittsmålingen i Flekkerøytunnelen: Kun en bilist har mistet «lappen» på fire år

  Arild Hansen
  07. jan 2020
  11:47
Det er 14. august, klokken er 24.00, og vi skriver året 1989. Det er klart for den aller siste fergeavgangen fra Flekkerøy og over «Gabet» videre inn til brygga på Møvig. En epoke er over.

Sånn cirka hundre meter under vannskorpa ligger tunnelen og venter, dette 2.3 kilometer lange hullet som i fremtiden skal sende folk fra øya og andre bilister tur/retur øya og fastlandet. I de første årene ble jo denne strekningen for en del den reneste «fartsetappen». Mange, og det var ikke bare øyfolk som ville teste doningen sin i de to nedoverbakkene som har en stigning på 10 prosent. Ofte sammenliknet med den nederste bakken fra Grim og opp mot Tinnheia, som vel de fleste kjenner til gjennom årenes løp.

Artikkelen fortsetter under annonsen.
Annonse

Før gjennomsnittsmålingen kom for noen år tilbake, ble Flekkerøytunnelen regnet som den store verstingen når det gjaldt fart, bare slått av mer kjente Baneheitunellen.

Men etter at gjennomsnittsmålingen trådte i kraft i Flekkerøytunnelen, har bilister og andre førere skjerpet seg, veldig. 

N247 hentet mandag inn de ferske tallene når det gjaldt farten under Vestegabet fra 2019, og det viste seg at én bilist ble anmeldt, mens 25 fikk forenklet forelegg. Da hadde fotoboksene vært i drift i 3.708 timer. Det samme skjedde i 2018. Da ble også en bilist anmeldt, mens det ble skrevet ut 21 forenklede forelegg, og fotoboksene stod på i 2.669 timer. I 2017 ble fem bilister anmeldt, mens det ble skrevet ut 33 forenklede forelegg, og fotoboksene var i drift i 4.124 timer, mens det i 2016 var det 20 anmeldelser, og det ble skrevet ut 70 forenklede forelegg. Opplysningene har vi fått fra ATK-kontoret i Farstad i Møre og Romsdal.

Gjennomsnittsmåling
Innføring av gjennomsnittsmåling har tydeligvis satt sitt preg på de ansvarlige førerne. Folk som kjører ukentlig tur-retur er selvfølgelig langt mer oppmerksomme nå, enn tidligere. Siden tunnelen åpnet i 1989, har en motorsyklist mistet livet, mens det har vært enkelte alvorlige trafikk-uhell, både med to og firehjulinger. Den enslige bilisten som mistet «lappen» i ett av disse nevnte årene, ble knipset i 113 kilometer i timen, altså i 43 kilometer over den lovlige fartsgrensen på 70 kilometer i timen.

Gjennomsnittsmålingene i Flekkerøytunnelen har ført til at bilistene til og fra Flekkerøy stort sett holder seg til fartsgrensen. (Foto: Arild Hansen)




Annonse

Publiseringsløsning levert av UENO      Om personvern på www.n247.no