- En trend som fortsetter å vokse

Publisert

- Alkoholfritt fortsetter å vokse. Dette er en trend som nå har blitt så stor at vi selger mer alkoholfritt enn champagne, og mer enn all sterkvin samlet, sier Håvard Bjørkli, butikksjef ved Vinmonopolets utsalg på Tangvall. 
Fredag arrangerte det lokale polutsalget prøvesmaking av alkoholfrie drikker, og det er et stor alkoholfritt utvalg monopolbedriften nå kan tilby sine kunder. Tett på hundre ulike alkoholfrie produkter er tilgjengelige i det samlede sortimentet, og av disse er rundt en tredjedel norske. 
- Salget av alkoholfritt har økt med 58 prosent siden 2015, sier Bjøkli, men legger samtidig til at det tross alt utgjør en liten del av bedriftens totale salg. 
Fokus på måtehold
I løpet av året gjennomfører Vinmonopolet ulike kampanjer, og i desember skal det gjennomføres en kampanje med fokus på måtehold, da særlig knyttet til julehøytiden og i sammenhenger hvor barn er involvert. 
Bjørkli trekker fram alle trender med fokus på sunn kropp og sunn livsstil hvor mennesker vil ha mat og drikke uten tilsetninger, og gjerne uten sukker. Han viser til at dette er forhold som også går igjen i trender som gjelder drikke, hvor fokus da er mindre eller ingen alkohol. Også produkter som markedsføres som naturvin eller vegansk vin er tatt inn i varmen og er nå å finne i hyllene på Vinmonopolet. 
- Populære produkter
- Mange benytter sjansen til å smake, og de alkoholfrie produktene med bobler samt alkoholfri eplesider og leskedrikker som tonic, ingefærøl og limonader, er populære produkter som folk liker å smake, avslutter butikksjefen. 
- Alkoholfrie bobler, eplesider og ferdigblandede produkter er populære drikker i Vinmonopolets sortiment, sier Unni Bentsen ved Vinmonopolet i Søgne. (Foto: Jon Aamodt)
Powered by Labrador CMS