- Naboen har fiber, hvorfor kan ikke jeg få?

Publisert

- På Facebook og andre steder sier Telenor at de skal modernisere og gjøre nettet bedre fremover, men dette har jeg liten tro på. Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg vet at også andre bærer på en del frustrasjon angående Internett, nærmere bestemt mangelen på Internett, skriver en av N247s lesere i en henvendelse til avisen.
Hun forklarer at hun kjøpte bolig i et sentralt strøk av Søgne i juli 2019. Tanken på at hun ikke kunne få levert Internett streifet henne aldri, men det var dette som viste seg å være tilfelle. Etter å ha kontaktet små og store leverandører av bredbånd og fiber, var det bare å konstatere at ingen kunne levere. Hun har forgjeves prøvd å få med seg flere i nabolaget for at de sammen kunne kontakte og øve trykk på Telenor, uten at dette har gitt resultater så langt.  
- Internett er man ganske avhengig av i disse dager, så jeg synes det bør kastes lys på at det dessverre ikke er «fryd og gammen» for alle, skriver innsenderen videre og legger til at nabobygget kun få meter unna, har fiber fra Telenor.
- Forstår frustrasjon
N247 har kontaktet informasjonsavdelingen til Telenor, og i en e-post svarer Magnus Line, informasjonssjef i Telenor Norge at det er riktig at Telenor har fiber i området og det kan slå ut ulikt om selskapet kan levere selv for naboer. 
- Derfor forstår jeg at det er frustrerende for de som ikke får. Årsaken til at den aktuelle husstanden ikke kan få fiber fra oss, er at  det krever en egen utbygging for å få på plass fiber her. Dersom vi kan levere i fremtiden, vil kunden bli kontaktet av oss, skriver informasjonssjefen. 
Hva som ligger i begrepet «krever en utbygging» sies ikke noe om, men det er vel nettopp det som er en av Telenors hovedoppgaver, å bygge ut et moderne kommunikasjonsnett for kundene. Det er jo også en slik utbygging og modernisering teleselskapet markedsfører når de i egenreklamen skriver: «Telenor skal være en ledende aktør i digitaliseringen av Norge. Vi skal sørge for at mennesker, bedrifter og det offentlige er koplet på et stabilt, trygt og raskt nett».
På generell basis sier Telenors informasjonssjef at Telenor jobber med å flytte alle kundenes tjenester fra et gammelt og utdatert kobbernett til nye og moderne kommunikasjonsplattformer for telefoni og bredbånd. 
- Kundene vil som hovedregel få tilbud om bredbånd og fasttelefoni via mobil-  eller fibernett. Vi skal sørge for at alle kunder i Søgne får beskjed om når arbeidet starter god tid i forveien. Alle skal få hjelp over på ny, sikker og robust teknologi som de kan nyte godt av i mange år framover, sier Line til N247. 
Bedring i sikte
Etter det N247 er kjent med har Telenor allerede begynt planlegging og salg av fibertilknytting til konkrete områder i Søgne, som i dag ikke har dette tilbudet. Representanter fra selskapet sier at salget av fibertilknytting har pågått en ukes tid, og beboere i flere områder i kommunen vil bli kontaktet innen kort tid. Få dager etter salgstart var status at nesten samtlige av de som da var kontaktet hadde takket ja til tilbudet. 
- Vi er nå inne i salgsfasen, og så snart vi har et tilstrekkelig antall nye kunder i de aktuelle områdene, fortsetter planlegging og utbygging med fiber. Det vil imidlertid ta noe tid før tilkopling finner sted. Telenor opererer normalt med inntil ni måneders utbyggingsperiode fra utbygging er besluttet iverksatt til kundene kan ta i bruk den nye fiberen, sier en representant for selskapet til N247.
Får tilbud
Leseren som tok kontakt med N247 i sin frustrasjon er en av de beboere som om kort tid vil få tilbud om tilknytting til Telenors nye fibernett i Søgne. 
Tiden er snart ute for kobbernettet som har eksistert helt siden telegraflinjene krysset kontinentene på 1800-tallet. (Foto: Pixabay)
Powered by Labrador CMS