Leserinnlegg
- Jeg håper Stortinget overtar nødvendige beslutninger og ikke Kristiansand bystyre. Dette er ikke et lokalt veikryss, skriver Kjell Haugland, eier Ørland transport på vegne av transportører og det transportintensive næringslivet i Rogaland. (Foto: Rambøll/Statens vegvesen)

Transportintetsive bedrifter i Rogaland er bekymret for veiprioriteringer i Kristiansand

  Jon Aamodt
  06. sept. 2019
  12:01
Av: Kjell Haugland, eier av Ørland transport og Merkesdal Transport

Vi er avhengig av en forutsigbar trafikk på E18 og E39
Tirsdag 15. august hadde flere store transportører som Posten og Schenker samt næringsorganisasjonen NLF en bekymringsmelding i Fe’vennen. Disse store transportkonsernene er som oss avhengig av trafikkflyt på E18 og E39 rundt Kristiansand. 

Det går store mengder gods mellom Øst- og Vestlandet. Spesielt er det mye landbruksprodukter, matvarer og tunge industriprodukter. Vi som frakter dette er sammen med industrien og landbruket som produserer varene bekymret for utbyggingen av Gartnerløkka. Det går 50.000 biler over her hver dag, og vi står i kø her hver dag før de i de hele tatt har begynt å bygge om Gartnerløkka, Qadrum, sykehus på Eg, mulig stenge Lunds broa med mer.

Vi har ikke bare problemer på Gartnerløkka i rushtiden. Vi står fra Brennåsen til Varoddbroa. Hele veisystemet i denne aksen er altfor sårbart og lite forutsigbart. Det eneste som kan løse både sårbarhet og forutsigbarhet er Ytre ringvei.

Innlegget fortsetter under annonsen.
Annonse

Jeg var så heldig at jeg fikk med meg to fine dagen under Arendalsuka. Der hadde jeg mange gode samtaler med politikere og næringsliv. Det blir tydeligere og tydeligere at det kommer ingen Ytre ringvei om vi bygger Gartnerløkka først. Denne utbyggingen skal finansieres over 12 – 15 år med 1,8 milliarder i bompenger samt 1,2 milliarder fra Staten. Om man da bygger Ytre ringvei vil 30 – 50 prosent av trafikken flyttes fra Gartnerløkka til Ytre ringvei. Da ble det tydelig i de samtalene jeg hadde at forutsetningen i bompakken faller bort når inntil 50 prosent av inntektene blir borte.

Går det som beskrevet av Odd Leif Berg, Kristiansand havn 8. juni, blir kostnaden ved å bygge ut ferjeterminalen 1,44 milliarder. Da sprekker kostnadene med Gartnerløkka med over en milliard. Og da blir det ikke Ytre ringvei.

Og bygges Gartnerløkka og vi ikke får Ytre ringvei er det ikke penger til veien mellom Gartnerløkka og den nye motorveien som kommer fra Mandal i 2022. Da har vi brukt tre milliarder, og vi står i akkurat samme køen som i dag. Vi ønsker at de røde bilene våre med betong og stål bare skal flyte rundt byen, ikke stå i kø inne i sentrum.

Etter samtalen jeg hadde vil det være naivt å tro at Kristiansand får 3 – 4 milliarder til Gartnerløkka, 6 – 7 milliarder til Ytre ringvei og deretter et par milliarder til Kolsdalen – Breimyr. Det er totalt ca. 13 milliarder, og slike midler tilfaller ikke Kristiansand alene.

Jeg håper Stortinget overtar nødvendige beslutninger og ikke Kristiansand bystyre. Dette er ikke et lokalt veikryss. Det er hovedferdselsåre mellom Øst- og Vestlandet, samt E39 fra Danmark. La Nye veier AS overta alle prosjektene i Kristiansandsområdet.

På vegne av transportører og det transportintensive næringslivet i Rogaland.
Kjell Haugland
Eier Ørland transport


- Vi er avhengig av en forutsigbar trafikk på E18 og E39, skriver innsenderen i sitt leserinnlegg. (Foto: Folkelista)




Annonse

Publiseringsløsning levert av UENO      Om personvern på www.n247.no