Valgkampen: - Smartere og billigere betyr flere kilometer vei

Publisert

- Da blir det nye E16 da, sa statsminister Erna Solberg etter at direktør teknisk og utbyggingsstrategi i Nye Veier AS, Anette Aanesland hadde orientert om hvordan Nye Veiers portefølje gjennom besparelser har fått en kostnadsreduksjon som tilsier at det kan bygges 100 km ny vei uten at det må tilføres mer penger til selskapet. 
Anledningen for uttalelsen var statsministerens valgkampreise mandag og tirsdag som etter besøk i Tromsø, Bodø, Ålesund, Karmøy og Haugesund, endte opp i Kristiansand og Songdalen, nærmere bestemt Mjåvann og Nye Veiers E39 prosjekt tirsdag ettermiddag. 
Aanesland sa i sin orientering at porteføljen som i 2016 gav en netto nytteverdi på minus 55 milliarder kroner, gjennom gode valg og tett samarbeid med entreprenører i dag er snudd til en positiv verdi på pluss fire milliarder. Bare i 2019 er det tatt i bruk 52 kilometer ny vei med standard for en fartsgrense på 110 kilometer i timen. 
- Halverer reisetid
Harald Solvik, utbyggingssjef i Nye Veier gav statsministeren med følge en detaljert innføring i fremdriften av E39-utbyggingen vestover fra Kristiansand og la vekt på at den nye veien vil bli både kortere og ha en vesentlig høyere fartsgrense enn dagens vei. På direkte spørsmål fra Solberg om kjøretiden mellom Kristiansand og Lyngdal, svarte Solvik at denne vil halveres fra 60 minutter i dag til 30 minutter på den nye veien. 
- Vi har i dag finansiert syv mil av strekningen fra Kristiansand vest til Sandnes og påbegynt bygging av to mil. Med redusert avstand og økt hastighet halverer vi reisetiden, og vi bygger veien for å tåle 120 kilometer i timen, svarte Solvik. 
Nye Veiers ledere la stor vekt på samarbeidet og innovasjonen som ligger i å ha entreprenøren med tidlig i planlegging av veibyggingen og var ikke i tvil om at den totale ekspertisen fører til reduserte kostnader ved veibyggingen. 
Tar vare på drikkevannet
Solvik fortalte videre om AF Gruppens valg av byggemetode der E39 skal gå i bro over Kristiansands drikkevannskilde. Han trakk også fram AF Gruppen som foregangsbedrift i å ta inn lærlinger, et område hvor entreprenøren overpresterer i forhold til Nye Veiers krav om syv prosent lærlinger. 
- Vi har fått en fantastisk standard på veien som er bygget østover. Nå får vi samme fantastiske standard også vestover, repliserte Kristiansands ordfører Harald Furre som var blant de lokale politikerne som fulgte statsministeren tirsdag. 
- To for en
- Og dere treffer til slutt?, ville Solberg vite etter at prosjektleder i AF Gruppen Olav Groven hadde fortalt at store deler av de 19 kilometerne er åpnet opp for anleggsarbeid samtidig. (Foto: Nicolai Prebensen).
- Hvis ikke får du to veier for samme pris, svarte Groven.
Lillesandsordfører og fylkesordførerkandidat for Agder Høyre, Arne Thomassen lovpriste samarbeidet som i dag forgår mellom utbygger og entreprenør og la vekt på at fylket som veieier må ta etter dette eksempelet. 
Tilkomst til industriområdene
- Den nye tilkomsten til Mjåvann industriområde er innenfor den anleggsvirksomheten som nå pågår. Progresjonen her tilpasses anlegget for øvrig, men vi er i gang og tar dette arbeidet etter hvert som det er passende i forhold til transport og anvendelse av masse i området. Adkomsten til industriområdet kommer til å bli en god løsning, og er en integrert del av arbeidet som skrider fremover, sier prosjektleder Groven til N247. 
Harald Solvik trekker også frem betydningen en ny E39 vil få for industriområdet Lohnelier som har et stort vekstpotensiale når infrastrukturen er på plass. 
Ved nye E39 på Mjåvann tirsdag. Ordfører i Kristiansand Harald Furre, ordfører i Lillesand og fylkesordførerkandidat i Agder Arne Thomassen,direktør teknisk og utbyggingsstrategi i Nye Veier AS, Anette Aanesland, prosjektleder AF Gruppen Olav Groven, utbyggingssjef Nye Veier Harald J. Solvik og helt til høyre statsminister Erna Solberg. (Foto: Nicolai Prebensen)
Powered by Labrador CMS